Digital marketeer2023-02-09T10:01:58+00:00
  • Scriptiebegeleiding Jessica Henneman

Meer omzet via een digital marketeer

Voor steeds meer bedrijven spelen de marketingactiviteiten zich tegenwoordig grotendeels online af. Traditionele content, zoals brieven versturen en folders maken hebben plaats gemaakt voor digitale content op social media en dus worden ook traditionele marketeers vervangen door digital marketeers. Eigenlijk ook heel logisch, want digital marketing is iets fundamenteels, anders dan eenvoudigweg je traditionele marketinginitiatieven op een online platform uitvoeren. Het gaat veel verder dan dat en er komt dus ook andere kennis bij kijken.

Een scala aan mogelijkheden

Iedere dag is een digital marketeer bezig met het zo volledig mogelijk benutten van het veelvoud aan mogelijkheden die de online wereld heeft te bieden. De digital marketeer gaat daarmee verder waar de traditionele marketeer ophoudt. Hij of zij weet exact welke online middelen, zoals EM-campagnes, social uitingen via platforms als X (voorheen Twitter), LinkedIn en Instagram marketing, SEO-content, pay-per-click-campagnes en nog veel meer, het best kunnen worden ingezet en op welk moment. Op die manier weet een digital marketeer jouw producten en/of diensten op een optimale wijze onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep. Soms werkt de digital marketeer hiervoor samen in een marketingteam met bijvoorbeeld een social media marketeer en/of een content marketeer.

Ik, Jessica Henneman, heb jarenlange ervaring en kennis opgedaan bij diverse kleine en grote bedrijven, waardoor je kunt rekenen op een professionele, gedreven en praktisch ingestelde digital marketeer. Hulp nodig? Neem dan contact op via onderstaand contactformulier.

Verschil digital marketeer en content marketeer

Een digitaal marketeer moet je niet verwarren met een content marketeer. In het marketingteam zal de digital marketeer zich hoofdzakelijk bezighouden met het zo goed mogelijk benaderen van jouw doelgroep. Waar de content marketeer uitsluitend gespecialiseerd is in het creëren van optimale content horend bij jouw producten en diensten, weet de digital marketeer deze content vervolgens op de perfecte manier in te zetten. Hij of zij weet precies welke mix van marketinguitingen het best bij jouw campagne(s) past en werkt hiervoor een geschikte marketingstrategie uit.

Kenmerken van een digital marketeer

Om te beginnen is het van belang dat de digital marketeer ook een creatief persoon is. Iedere campagne opnieuw wordt van hem of haar een andere aanpak gevraagd. Het is dan ook niet wenselijk als de digital marketeer telkens uit hetzelfde vaatje tapt. Campagnes moeten origineel zijn. Een digital marketeer houdt zich voortdurend bezig met het digitaal zichtbaar maken van jouw product en bedrijf, het creëren, aantrekken en behouden van leads. Hij of zij zorgt voor het verwezenlijken van marketingdoelstellingen door gebruik te maken van het internet en aanverwante digitale technieken. Daarnaast is een digital marketeer ook een goede projectmanager. De digital marketeer moet veel samenwerken met andere marketeers en met andere afdelingen binnen de onderneming. Daarom moet hij of zij communicatief sterk zijn. Bovendien moet de digital marketeer goed overzicht kunnen bewaren over grotere campagnes. Hij of zij moet precies weten wat de status is van lopende campagnes, welke vervolgstappen er nu genomen moeten gaan worden. Kortom, het goed kunnen managen van de marketingcampagne(s).

Niet alleen voor professioneel advies kun je mij inhuren, maar ook kan ik de digital marketingafdeling ook een flinke boost geven. Ik kan bijvoorbeeld een kwalitatief klantenonderzoek uitvoeren, je adviseren over het inzetten van digitale marketingtools en je hulp bieden bij de implementatie van een uitgegeven advies. Neem contact op via onderstaand formulier zodat ik direct aan de slag kan gaan.

Big data vertalen in kansen

Een ander onderdeel dat kan behoren tot het takenpakket van een digital marketeer, is het kunnen analyseren van het succes van jouw online campagnes. De data die je naar aanleiding van een marketinguiting terug krijgt bijvoorbeeld via Google Analytics, moet door de digital marketeer kunnen worden geanalyseerd en verwerkt worden in doelgerichte vervolgstappen. Het goed kunnen evalueren van een marketinguiting is immers cruciaal. Is de uiting efficiënt en effectief geweest en wat kan bij de volgende uiting worden verbeterd? Per slot van rekening wil je graag een zo hoog mogelijke conversie draaien op je e-mailcampagnes. En wanneer je geld hebt uitgegeven aan een pay per click campagne, wil je ook dat je daarmee jouw doelgroep hebt binnengehaald. De digital marketeer moet naar aanleiding van de “big data” dit dus goed kunnen analyseren en verwerken. De digital marketeer moet daarom, naast creatief zijn en communicatief sterk aangelegd zijn, ook over een sterk analytisch vermogen beschikken.

Op zoek naar een digitale transitie voor jouw bedrijf?

Wil jij ook een digitale transitie maken met jouw bedrijf? Dan is een ervaren en deskundig digital marketeer onmisbaar, maar die zijn lastig te vinden. Vaak blijkt een medewerker achteraf niet over de juiste vaardigheden te beschikken, waardoor de digitale transitie uitblijft. Huur mij daarom in. Ik ben digital marketeer en heb de juiste kennis, ervaring en competenties op zak om jouw bedrijf naar de next level te brengen op online gebied!

Helikopterview

Ik ben als externe digital marketeer in het voordeel, omdat ik helemaal fris jouw bedrijf binnenkom. Ik bekijk de onderneming en hoe er op dit moment wordt omgegaan met digital marketing via een helikopterview. Bovendien, als je al een digital marketingteam klaar hebt staan, zullen de medewerkers sneller iets aannemen van een externe professional dan een collega. Hierdoor zal de digitale transitie sneller gaan en kunnen jouw eigen medewerkers het daarna blijven oppakken. Ik geef ze handige tips en tools.

Heb je nog geen digital marketingteam? Dan help ik jou bij het in orde maken van de digitale marketing of, desgewenst, help ik je om een digital marketingtopper te vinden voor jouw bedrijf. Neem via onderstaand formulier contact op.


Sparren over marketing?

Marketing is mijn passie. Mijn visie op het vak vind je terug in Publicaties. Ik vind het altijd interessant om andere meningen te horen, dus je reactie is zeker welkom. Wil je weten met welke projecten ik me op dit moment bezig houd? Kijk dan eens onder Professional. Ik sta altijd open voor nieuwe marketinguitdagingen. Dus als je eens wilt sparren, neem gerust contact met me op.

Jessica Henneman
Laatste publicaties
Ga naar de bovenkant