Marketing Manager2024-01-15T06:59:25+00:00
  • Scriptiebegeleiding Jessica Henneman

Marketing Manager

Veel bedrijven kampen met het probleem dat ze te weinig tijd of te weinig affiniteit met marketing management hebben. En dat is jammer, want een goede marketingstrategie is onontbeerlijk voor elke organisatie. De toegevoegde waarde van marketing is onder andere dat klanten gemotiveerd worden om zaken te doen met je bedrijf. Ze zijn dan ook eerder geneigd om jouw product of dienst af te nemen. Het is daarbij van belang dat de unieke kwaliteiten van je product of dienst kenbaar worden gemaakt. Zo onderscheid je je van je concurrenten. Door een gebrekkige aandacht voor marketing, loop je mogelijk omzet mis. Als gekwalificeerd marketing manager, heb ik dit de afgelopen jaren ervaren bij kleine en grote bedrijven. Inmiddels is het mijn missie om het marketing management van allerlei ondernemers weer op het goede spoor te zetten. Ik begrijp immers wat de toegevoegde waarde van een succesvol marketing manager kan zijn.

Wat doet een marketing manager?

De marketing manager heeft de leiding over de marketing-afdeling binnen een bedrijf en brengt de wensen en verwachtingen van de klanten in kaart. Hier worden vervolgens de marketingactiviteiten op afgestemd. Het uiteindelijke doel is veelal om meer omzet te genereren. Enkele belangrijke andere activiteiten van de marketing manager:

  • Het ontwikkelen en invoeren van een marketingplan. Een belangrijk onderdeel hiervan betreft de SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats).
  • Het bepalen van een marketingstrategie, mede op basis van de gegevens uit de marketingplan.
  • Het meetbaar maken van de marketingacties en verdelen van het marketingbudget.
  • Analyseren van trends in de markt, waardoor het bedrijf tijdig kan inspelen op veranderingen.
  • Het presenteren van nieuwe ideeën en/of concepten binnen de organisatie.
  • Werven, opleiden en aansturen van marketing-personeel.
  • Positioneren van de producten of diensten op basis van de huidige en toekomstige marktbehoeften.
  • Het creëren van online en offline marketingcampagnes.

Ik beschik over alle kennis en competenties om de rol van marketing manager succesvol in te vullen. Ik kan je daarbij helpen met het opleiden en inwerken van een marketing manager. Wil je meer informatie of weten hoe ik jouw onderneming naar een hoger niveau kan tillen? Neem dan contact op via onderstaand formulier.

Van MKB tot multinational

Sinds jaar en dag ben ik op freelance basis inzetbaar voor strategische marketingoplossingen. Zo beschik ik over diverse internationale certificeringen en heb ik ervaring opgedaan bij zowel het MKB als grote multinationals.

Daarnaast ben ik veelzijdig inzetbaar. Zo kan ik je bijvoorbeeld op locatie, maar ook op afstand op interim- of freelance basis ondersteunen. Ik heb deze kennis al bij veel verschillende soorten organisaties toe kunnen passen. De opgedane ervaring kan ik weer toepassen in andere projecten en samenwerkingsverbanden. Of je nu op zoek bent naar iemand die de marketing in zijn geheel kan opzetten, of naar een tijdelijke kracht tijdens de afwezigheid van een werknemer; ik pak het met veel plezier en enthousiasme op!

Helikopterview voor nieuwe inzichten

Een extra belangrijk punt bij het inhuren van een externe marketingspecialist, is dat die persoon met een objectieve blik naar jouw organisatie en het bestaande marketing management kijkt. Zo’n helikopterview zorgt vaak voor belangrijke nieuwe inzichten, waarmee je de omzet weer kunt laten groeien. Een bijkomend voordeel is dat de adviezen van een externe specialist regelmatig wat eerder worden aangenomen dan die van een eigen medewerker.

De afgelopen jaren heb ik mij bewezen als professionele marketing manager. Veelal word ik door opdrachtgevers omschreven als loyaal, zorgvuldig, discreet, geduldig en professioneel. Dit zijn enkele eigenschappen die wat mij betreft elke marketing manager zou moeten bezitten. Mijn streven is dan ook om het beste uit het bedrijf en jezelf te halen, zodat er een optimaal resultaat kan worden behaald. Samenwerken om uiteindelijk een bijdrage te leveren aan optimalisatie van de marketingafdeling en de bedrijfsresultaten, daar doe ik het allemaal voor! Ik word mede gedreven door de volgende uitspraak:

“Iets willen is een doel kiezen, de actie bepalen die ons richting het doel brengt en dan die actie volhouden tot dat het doel bereikt is. De sleutel is: actie.” (Michael Hanson).

Marketing als leidraad

Marketing is een belangrijke leidraad voor elke zichzelf respecterende onderneming. Tegenwoordig betekent marketing een complexe inzet van technologie en online media. Alles hangt met elkaar samen en dat vraagt vaak om een professionele aanpak, zodat er daadwerkelijk resultaten kunnen worden behaald.

Ik ben met name gespecialiseerd in online marketing strategieën zoals zoekmachinemarketing (SEO), zoekmachine adverteren (SEA), social media marketing (SMM), e-mailmarketing (EMM) en conversie-optimalisatie (CRO). Daarnaast kan ik marketingtrainingen geven aan jou of wellicht aan jouw bestaande marketing management team.

Marketing is mijn passie, ik heb mijn visie op dit onderwerp in meerdere publicaties beschreven. Ik sta daarbij altijd open voor de visie en inzichten van anderen. Mocht je dus eens van gedachten willen wisselen over bijvoorbeeld de rol van marketing manager, dan kom ik graag met je in contact.

Ben ik de perfecte match als freelance marketing manager voor jouw onderneming? Neem contact op via onderstaand formulier voor een vrijblijvende kennismaking. Een scherp extern oog is immers altijd waardevol voor jouw bedrijf!


Sparren over marketing?

Marketing is mijn passie. Mijn visie op het vak vind je terug in Publicaties. Ik vind het altijd interessant om andere meningen te horen, dus je reactie is zeker welkom. Wil je weten met welke projecten ik me op dit moment bezig houd? Kijk dan eens onder Professional. Ik sta altijd open voor nieuwe marketinguitdagingen. Dus als je eens wilt sparren, neem gerust contact met me op.

Jessica Henneman
Laatste publicaties
Ga naar de bovenkant