Marketing draait steeds meer het gevoel van collectieve verbinding met merken of mensen. In de online en offline wereld. Dit vraagt om een verandering van je marketing aanpak. Als ondernemer wil je natuurlijk weten hoe je het beste je marketingstrategie kunt aanpakken, met de toekomst in gedachten. Als ervaren marketeer houd ik me continue bezig met de nieuwste marketing trends. Daarom deel ik 3 belangrijke marketing trends om in de gaten te houden voor dit jaar.

1. Focus op community marketing

Een goed voorbeeld van community marketing is een merk dat gebouwd is rondom zijn community van loyale klanten. Het bedrijf biedt hier niet alleen producten aan, maar creëert interactieve content op social media, werkt samen met influencers en deelt echte verhalen van hun klanten.

Zo laten ze hun menselijkheid zien en stimuleren ze interactie met hun klanten en fans. Zo creëer je een actieve online community op social media, waar klanten elkaar kunnen ontmoeten en tips kunnen uitwisselen over het gebruik van de producten.

2. Video inzetten in B2B Marketing

Uit uitvoerig onderzoek is gebleken dat bedrijven die tutorials en uitleg-video inzetten in hun marketing, betere betrokkenheid genereren in hun doelgroep en zo ook meer conversies halen uit hun marketing strategie. Vooral als de video’s worden ingezet voor YouTube, LinkedIn en Instagram.

Voor B2B kan video een belangrijke rol spelen in de verkoop- en marketingcyclus. Dit is met name waar op LinkedIn. Video wordt steeds populairder op dit platform. LinkedIn is een platform waar je content kan plaatsen, in verschillende niveaus van professionaliteit. Dit hangt af van je merkidentiteit en doelgroep. Maar een factor die overkoepelend is voor het hele platform, is persoonlijke en dynamische content. Wat goed naar voren te halen is via video.

3. Automatisering, AI en machine learning

Kunstmatige intelligentie (AI) heeft de potentie om één van de meest transformatieve technologieën ooit te worden. Zo heeft de lancering van ChatGPT diverse AI specialisten, schrijvers en ontwerpers verrast. AI is steeds beter in staat om niet alleen content te analyseren, maar ook om zelf content te creëren.

Het is lastig om concreet te visualiseren wat de daadwerkelijke impact van AI zal zijn voor de komende jaren. Wel zien we dat AI veel beter in staat is om snel en nauwkeurig beslissingen te nemen. Toch worden er ook veel kritische vragen gesteld over de gevolgen van deze ontwikkeling. Er hoeft echter geen sprake te zijn van een wedstrijd tussen mens en machine. Hoewel AI in rap tempo democratiseert, is er volop ruimte voor de mens om daarbinnen het verschil te maken. Op dit moment is het vooral een wedstrijd wie het slimste gebruik kan maken van AI. Wie op de meest slimme manier gebruik maakt van dit soort ontwikkelingen, kan immers in potentie een duurzame voorsprong realiseren.

De marketing trends in een notendop

Marketing draait tegenwoordig steeds meer om het gevoel van collectieve verbinding met merken en mensen, zowel online als offline. Community marketing is hierbij een belangrijk aspect, waarbij een merk interactieve content op social media creëert en echte verhalen van klanten deelt om zo een actieve online community te stimuleren. Ook het inzetten van video in B2B marketing, met name op LinkedIn, kan voor betere betrokkenheid en conversies zorgen. Tot slot is de potentie van automatisering, AI en machine learning groot. Voor marketeers is het nu vooral belangrijk om op een slimme manier gebruik te maken van deze ontwikkelingen, om een duurzame voorsprong te realiseren.

Benieuwd hoe je deze marketing trends kan toepassen bij jouw merk of onderneming? Neem vrijblijvend contact met me op om samen te sparren!