Ben je op zoek naar de social media trends voor 2023 om je nieuwe volgers te bereiken en je huidige volgers te betrekken? In dit artikel deel ik 5 belangrijke social media trends die je niet wilt missen. Van authentieke content, korte video’s en interactieve story’s met AI. Ontdek wat 2023 in petto heeft voor jouw social media marketing strategie.

Trend 1: Korte video’s voor TikTok, Instagram en YouTube

73% van de social media gebruikers kijken het liefst een korte video om meer te weten te komen over een product, dienst of merk. Dit komt door de korte aandacht spanne van de social media gebruikers. De gemiddelde menselijke aandacht spanne ligt namelijk op 8,25 seconden. Dit is ook te zien in de flinke groei van TikTok, Instagram reels en YouTube shorts afgelopen tijd. Het geeft meer betrokkenheid, meer klikken naar je profiel en meer conversies uiteindelijk op de website. Daarom is het ook een enorm waardevolle social media marketing tool om te gebruiken voor 2023.

Trend 2: Authentieke social media content

Het nieuwe social media platform BeReal heeft de social media industrie afgelopen jaar flink wakker geschud. Het werd in korte tijd razend populair dankzij de unieke manier van content creëren. Dit heeft de lat hoog gelegd voor de grote social media platformen zoals Instagram, Facebook en TikTok. Social media gebruikers snakken namelijk naar authentieke content. Inclusief de imperfecties en de interactie hiermee. Hoe je dit toepast op jouw strategie? Denk aan een leuke reel ‘behind the scenes’ van je merk. Of ga voor verschillende story’s van het team (inclusief de kantoorhonden!).

Trend 3: TikTok advertenties voor de nieuwe generatie

Heb jij je social media accounts opgebouwd, gevuld met authentieke content en leuke interactieve video’s? Denk dan aan het creëren van nieuwe volgers en meer bereik met social media advertenties. Voor 2023 kijken we in het bijzonder naar TikTok. TikTok is een razend populair social media platform. Het blijft groeien in populariteit dankzij de aantrekkelijke interactieve korte video’s. Dankzij deze groei is het nu ook interessant om groot bereik te halen met interactieve TikTok campagnes. De online community op TikTok is namelijk veel meer betrokken met een bedrijfsaccount dan bij andere platformen. Dit dankzij de interactieve video content die je overal ziet op TikTok.

Trend 4: Social commerce neemt het over van e-commerce

Steeds meer mensen gaan de voorkeur geven aan social commerce in 2023. Social commerce is het verkopen van producten via social media-platforms, zonder gebruik te maken van de webshop. Grote platformen zoals Facebook en Instagram zijn afgelopen jaar veel bezig geweest met nieuwe features toevoegen en hebben flink geld geïnvesteerd in hun social commerce mogelijkheden. Een belangrijke zoekmachine voor mensen die online iets willen kopen blijft niet bij Google in 2023, het wordt langzamerhand overgenomen door de social media platformen. Benieuwd hoe je de social commerce strategie kan opbouwen en inzetten voor jouw doelgroep? Neem dan vrijblijvend contact op met mij als jouw potentiële social media specialist! Ik kan je helpen om jouw social commerce naar een hoger niveau te tillen.

Trend 5: AR in social media gaat viral

Technologieën zoals AR creëren nieuwe mogelijkheden voor gebruikersbetrokkenheid op social media in 2023. Kijk maar eens naar de toename in filters op social media in video’s en statische posts. Of denk aan interactieve advertenties. Zo’n interactieve social media campagne met AR stelt je doelgroep in staat om deel te nemen aan een ware ervaring in plaats van door te scrollen. Door gebruikers de mogelijkheid te geven om deel te nemen aan je merkbeleving, neemt de kans toe dat ze zich verbinden met een bepaald product of concept. Het creëert dus meer merkbewustzijn, maar ook krijgt het meer betrokkenheid.

Benieuwd naar meer social media tips? Ontdek hier meerdere artikelen voor het optimaliseren van jouw social media strategie.