Jarenlang hebben we de teloorgang van fysieke winkels in de steden aangezien. Met lede ogen, dat wel. Jammer dat deze voorzieningen dicht bij de mensen aan het verdwijnen zijn. Een sfeervolle straat met genoeg gevarieerd winkelaanbod en de nodige terrassen en restaurants. Het paste bij een fijne woonomgeving. Het leek steeds verder te verschralen, maar niets blijkt minder waar. Volgens winkelanalist Locatus remt de jarenlange afname van het aantal “echte” winkels momenteel af. Al werd gedacht dat winkelstraten het door de coronacrisis moeilijk zouden krijgen. Passend in de eerder ingezette trend. Er komen nu juist meer zaken bij. Terwijl bij webshops de rek eruit lijkt te zijn. Zelfs voor de mensen van marketing consulting was dit een verrassing. Speel als ondernemer maar eens in op zo’n grillig patroon wat consumenten volgen. Dat wordt ‘a hell of a job”. Een goede marketing consultant is in beide commerciële werelden thuis en kan een product of merk op deze kanalen naar de consument brengen. Zo’n externe adviseur kan in zo’n onvoorspelbare markt toch de juiste marketingstrategie vinden en uitvoeren. Op één van deze sporen, of op een mix van deze twee verkoopkanalen, fysiek in de winkel of in een webshop. Net waar je als ondernemer voor staat.

Voorspellingen over fysieke winkels waren diep rood

Al ver voordat de coronacrisis ons trof, waren de voorspellingen van de winkelvorsers over ons fysieke winkelbestand zwaar in de min. De dieprode cijfers dreigden door de covid crisis, met zijn beperkende maatregelen, alleen maar te verslechteren. Zelfs een goede marketing consultant had dit niet kunnen voorzien. Hele branches leken ten dode opgeschreven en zouden uit het straatbeeld verdwijnen. Of in elk geval zwaar gehavend uit de concurrentieslag komen. Reisbureaus, elektronicazaken en speelgoedwinkels zouden in de winkelstraten het loodje leggen. Dat was tot vorig jaar de verwachting. Nu blijkt dat de fysieke winkelstraat weer opbloeit. Van de voorspelde verdorring is geen sprake. In een aantal sectoren, zoals supermarkten, voedingszaken, woonwinkels en drogisterijen vindt er een opleving plaats. Het aantal winkelvestigingen neemt weer toe. Want stonden er begin 2021 in heel Nederland nog 16.335 winkelpanden leeg, aan het eind van 2021 was dat 11 procent minder. Een omwenteling is ingezet. Webshops stagneren in hun omzetcijfers en winkels zijn op hun retour. Voor de ondernemer, fysiek in de winkel of online, zal een marketing consultant een uitweg moeten bedenken in deze spagaat.

Winkelmarkt is na lockdowns flink hersteld

Makelaars in winkelpanden zien de animo om winkelpanden te kopen of te huren, opleven. Al in coronatijd is deze trend ingezet. Het werd veel gemakkelijker om panden in de winkelstraat weer te verhuren of te verkopen. Ook voor winkels die al lang leeg stonden was animo. Voor de coronatijd werden panden doorgaans voor een periode van vijf jaar verhuurd tegen eenzelfde huurprijs. Door corona kwamen verhuurders tot het inzicht om de huurprijzen te verlagen. Ze gingen in de huuronderhandelingen daar wat gemakkelijker in mee. Want leegstand door lagere winsten en dus gedwongen winkelsluiting, was ook niet in hun voordeel. Huurprijzen moeten wel in verhouding tot te behalen omzet staan. Om leegstand te voorkomen, zijn de eigenaren van winkelpanden hierin meegegaan. Een bijgesteld marketingplan door een marketing consultant moet de nieuwe situatie in beeld brengen en de omzetcijfers omhoog brengen met een slim verkoopplan. Ondernemers zijn vindingrijk en optimistisch. Als ze brood zien in een groter winkelpand, of een extra locatie, dan laten ze dat niet na. Dit alles moet de vastgelopen markt voor winkellocaties weer vlot trekken.

Consument blijft kooplustig

In webwinkels en in de winkels in de binnenstad, blijven we ons geld uitgeven. Het Centraal Bureau voor de Statistiek en banken zien dat we nog steeds het geld laten rollen. Ook het bedrijf Adyen, dat wereldwijd het online en offline betalingsverkeer voor bedrijven regelt, ziet geen afnemende kooplust bij de consumenten. Met een goede marketing consultant kan de ondernemer weer op deze beweging inspelen. Want de omzet in de winkels stijgt weer, terwijl die in webshops stabiliseert. Het lijkt erop dat de klappen nu gaan vallen in de hoek van de webshops. De Kamers van Koophandel registreren sinds februari flink minder nieuwe webwinkels. Steeds meer internetzaken stoppen ermee. In februari van 2021 kwamen er in ons land nog ruim 3200 online winkels bij. Maar een jaar later waren dat er nog maar 1868. En in maart en april van dit jaar heeft die dalende trend zich voortgezet. Momenteel zijn er in Nederland zo’n 95.000 webshops ingeschreven. Al zijn ze lang niet allemaal actief.

On- en offline winkelen gaan steeds meer samen

Bij Thuiswinkelorganisatie.org schatten ze in dat 2022 voor webwinkels een onzeker jaar wordt. De webwinkels en daarbij behorende pakketvervoerders merken de impact van de gestegen prijzen als gevolg van de hoge inflatie. De oorlog in Oekraïne en de sancties tegen Rusland zorgen voor een verstoorde, lees; verslechterde, markt. Het tekort aan grondstoffen en gebrek aan personeel helpen niet mee. Nu zijn het juist de oude winkeliers die het stokje van beste verkoopcijfers van de online winkels overnemen. Zo vloeien de online en offline verkopen steeds meer in elkaar over. Tijdens de lockdowns zijn veel ondernemers hun producten ook online gaan verkopen. Noodgedwongen weliswaar. Sneller dan ze ooit bedoeld hadden, hadden ze hun verkoopstrategieën, al dan niet met een marketing consultant, getransformeerd. Ten behoeve van de toen zo populaire digitale verkoop. Tegelijkertijd openen web bedrijven steeds vaker een fysieke vestiging. Door slimme marketing kan een ondernemer gebruik maken van beide kanalen. De moderne kijk op strategisch verkopen van een marketing consultant, weet dan de consument het beste te bereiken. Er lijkt een nieuwe balans in de wereld van online- en offline verkopen te zijn ontstaan. Fysiek en web moeten beide aandacht krijgen van de ondernemer en zijn/haar marketing consultant. Anders laat hij/zij een kans liggen.