Accountmanager2023-02-09T09:59:38+00:00
  • Scriptiebegeleiding Jessica Henneman

Account Manager

De salesafdeling is het centrum van het bedrijf. Hier komen de opdrachten en dus de omzet binnen! Kampt jouw salesafdeling met een dip of is een medewerker langdurig uit de roulatie? Dan is het nu tijd om een goede accountmanager aan te stellen. Een goede accountmanager is in het bezit van een aantal competenties die ingezet dienen te worden om de salesafdeling een boost te geven. De accountmanager dient proactief te werken, een sterk empathisch vermogen te bezitten en goede skills te hebben op het gebied van leidinggeven en adviseren. Het is een strateeg die resultaatgericht te werk gaat. De accountmanager zorgt er als het ware voor dat de klant krijgt wat hij wil en dat de organisatie levert wat er is afgesproken. Alle taken die daartussenin of omheen vallen houdt de accountmanager nauwkeurig in de gaten en geeft indien nodig de juiste sturing.

Ik, Jessica Henneman, biedt graag de oplossing bij sales problemen! Huur mij in als accountmanager op interim- of freelance basis en ik zal er alles aan doen om jouw sales afdeling een boost te geven. Ik bouw op een jarenlange ervaring in sales bij het MKB en grote bedrijven en ben in het bezit van de competenties die elke accountmanager zou moeten hebben. Vul onderstaand contactformulier vrijblijvend in, zodat we samen kunnen kijken wat ik voor jouw sales afdeling kan betekenen.

Breed inzetbaar

Een accountmanager fungeert als intermediair tussen de klant en het bedrijf. Daarbij richt de accountmanager zich op het genereren van een hogere omzet door middel van relatiebeheer en het werven van nieuwe klanten. Daarbij wordt er ook een adviserende rol aangenomen op het gebied van de marktontwikkelingen, zodat nieuwe kansen direct benut kunnen worden.

De taken van een accountmanager

Wanneer je een accountmanager inzet voor het genereren van meer omzet en winst, dan komt daar automatisch een adviserende rol bij. Het genereren en adviseren kan werkelijk moeilijk los gezien worden, omdat beide onderdelen in evenwicht moeten zijn voor het behalen van de beste resultaten. De taken van een accountmanager zijn dan ook breed op alle vlakken. Je kunt bij een takenpakket van een accountmanager denken aan:

  • het verzorgen van (koude) acquisitie;
  • het onderhouden van de bestaande klantrelaties;
  • het eerste aanspreekpunt tussen de klant en het bedrijf zijn;
  • bieden van ondersteuning aan de klant in zowel technische- als organisatorische zin;
  • signaleren van behoeftes van de klant en hierop anticiperen;
  • volgen van ontwikkelingen in de markt en hierop anticiperen;
  • voeren van een gedegen accountadministratie;
  • leiding geven aan een salesteam.

Een externe accountmanager

Het inzetten van een externe accountmanager heeft zo zijn voordelen. Als eerste kun je verwachten dat de onderneming, met name de salesafdeling, met een scherp oog bekeken wordt van buitenaf. Blinde vlekken en onderlinge relaties worden hierbij omzeild. Dit geeft vaak een hele nieuwe kijk op de situatie. Juist omdat de externe accountmanager verder afstaat van de organisatie en dus ook van de interne gang van zaken, kunnen rolpatronen en vastgeroeste situaties ondervangen worden. Ook is het voor een externe accountmanager makkelijker om harde beslissingen te nemen die eventueel gevolgen hebben voor het personeel, maar wel goed zijn voor de omzet verbetering. Wanneer je gebruik gaat maken van de diensten van een externe accountmanager, dient deze wel de tijd te krijgen om zich te verdiepen in de markt, de diensten en producten en het team. Dit neemt enkele dagen in beslag, maar dat zal zeker de moeite waard zijn.

Voordat ik jouw sales team komt versterken, zal ik een analyse loslaten op de markt, de accounts inventariseren en een strategisch accountplan opzetten. Vanaf dat punt kan ik als accountmanager mijn werk het beste doen en het meeste resultaat opleveren. Vul onderstaand contactformulier in en we gaan direct aan de slag om de omzet en vooral de winst te verhogen.

Een accountmanager met een scherp oog

Een accountmanager is dus zeer breed inzetbaar. Er hoeft niet altijd sprake te zijn van een omzetdaling of het niet op gang komen van de salesafdeling om een accountmanager op interim- of freelance basis in te zetten. Het kan ook zijn dat je tijdelijk een andere accountmanager nodig hebt om ziekte of verlof van de interne accountmanager op te vullen. Het is zelfs mogelijk om een externe accountmanager naast de interne accountmanager te plaatsen. Hierdoor kan de organisatie en met name de salesafdeling met een objectieve blik van buitenaf bekeken worden. Hierdoor ontstaan veelvuldig nieuwe inzichten waardoor met kleine aanpassingen alsnog het gewenste resultaat behaald kan worden.

Ik ben veelzijdig inzetbaar. Of je nu op zoek bent naar iemand die de salesafdeling voor je in zijn geheel kan opzetten of als je een periode moet overbruggen door de afwezigheid van een interne accountmanager, ik pak het met veel plezier en enthousiasme op. Vul het contactformulier in en ik bied de helpende hand.


Sparren over marketing?

Marketing is mijn passie. Mijn visie op het vak vind je terug in Publicaties. Ik vind het altijd interessant om andere meningen te horen, dus je reactie is zeker welkom. Wil je weten met welke projecten ik me op dit moment bezig houd? Kijk dan eens onder Professional. Ik sta altijd open voor nieuwe marketinguitdagingen. Dus als je eens wilt sparren, neem gerust contact met me op.

Jessica Henneman
Laatste publicaties
Ga naar de bovenkant