Community manager2022-10-11T12:21:00+00:00
  • Scriptiebegeleiding Jessica Henneman

Community manager

Steeds meer bedrijven houden zich bezig met online communities. Je ziet dit terug in het MKB, maar ook vooral bij multinationals stijgt dit aantal. Jouw onderneming kan er veel baat bij hebben wanneer de online communities op goede wijze zijn geïmplementeerd in jouw bedrijf. Voor veel bedrijven is het lastig om zelf een online community op te zetten en vooral om dit te onderhouden. Het is niet alleen soms ingewikkeld voor bedrijven, maar er kan ook nog eens een hoop tijd in gaan zitten. Hiervoor is dan ook de functie community manager in het leven geroepen. Een community manager heeft de verantwoordelijkheid over het opzetten en onderhouden van online communities voor jouw bedrijf. Ik ben gespecialiseerd op dit gebied en inzetbaar voor zowel kortlopende als lange projecten voor het MKB en voor multinationals.

De taken van een community manager

Een community manager heeft een groot takenpakket. Welke taken een community manager precies heeft, ligt voor een groot deel aan de grootte van jouw bedrijf. Bij een multinational zal ik mij als community manager vooral bezig moeten houden met het verbinden van de afdelingen. Daarnaast is het bij een multinational belangrijk om het management en de medewerkers te betrekken bij de te nemen beslissingen. Bij een klein bedrijf ben ik veelal verantwoordelijk voor het opzetten, sturen en onderhouden van een goedlopend LinkedIn-platform. Mijn takenpakket is heel divers en mijn mate van verantwoordelijkheid is dus echt afhankelijk van de grootte van de onderneming.

Wil je weten wat ik, Jessica Henneman in de functie Community manager voor jouw onderneming kan beteken? Wil je meer weten over mijn takenpakket of heb je vragen over dergelijke werkzaamheden? Neem dan vrijblijvend contact met mij op via onderstaand formulier.

Analyseren en implementeren van online communities

Voordat ik aan een project begin, wil ik een compleet beeld krijgen van jouw bedrijf. Bij elk bedrijf, groot of klein, zal ik als community manager dan ook eerst onderzoeken wat voor jouw bedrijf noodzakelijk is. Zo neem ik de verantwoording voor het concept en de positionering van één of meerdere online communities. Een community is pas effectief als het doel en de doelgroep daarvan duidelijk zijn. Het is dus belangrijk dat de community ook aansluit bij het doel en de doelgroep. Daarnaast is een grote betrokkenheid essentieel voor een goedlopende community. Ik zal hier dan ook veel tijd en moeite insteken. Het analyseren en implementeren hiervan is een doorlopend proces, waardoor ik als community manager vaak ook langer betrokken blijf bij een onderneming.

Met jouw onderneming een hoger niveau betreden

Eén moment van onoplettendheid kan een volledige community platleggen of erger nog: het kan nadelige effecten hebben op jouw bedrijf. Het is mijn passie om een platform zo te leiden, dat dit jouw onderneming naar een hoger niveau tilt. Hoe beter de online community, hoe sterker het gevoel van betrokkenheid wordt en hoe groter de kans is dat de conversie wordt verhoogd.

Ik, Jessica Henneman, kan als freelance community manager bij jouw bedrijf worden ingehuurd. Nieuwsgierig naar wat ik voor jou kan betekenen en hoe ik jouw bedrijf naar een hoger niveau kan tillen? Neem dan contact op voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Alle neuzen dezelfde kant op

Online communities vormen zich, zoals het woord al doet vermoeden, online op social media. Hierbij is het belangrijk dat iedereen die betrokken is bij de onderneming, op één lijn zit. Het is dan ook van belang dat iedere neus van elke afzonderlijke werknemer, van laag tot hoog, dezelfde kant op staat. Als community manager is het mijn taak om ervoor te zorgen dat deze eenduidigheid wordt gecreëerd binnen jouw bedrijf. Wanneer medewerkers verschillend antwoord geven op een vraag, kan dit jouw bedrijfsimago beschadigen. Ook wanneer medewerkers verschillende manieren hebben om antwoord te geven op een vraag op een online community kan dit al nadelige gevolgen hebben. Als community manager richt ik mij daarom op interne strategische adviezen. Hierbij kijk ik bijvoorbeeld naar hoe men een klacht moet behandelen of binnen welke termijn er antwoord gegeven dient te worden op een vraag. Zo leid ik de medewerkers op en zorg ik ervoor dat men beschikt over de juiste tools, zodat mijn adviezen ook worden doorgevoerd.

Creëren van content

Een andere belangrijke taak van een community manager is creatief creëren. Alles draait namelijk om de content die jij plaatst op de online platformen van jouw bedrijf. Je wilt de aandacht trekken zodat de leden van de community jouw content dan ook gaan bekijken. Hierbij kun je denken aan blogposts op de website, links naar interviews op Facebook, chats op LinkedIn en video’s op YouTube. Deze creatieve content is nodig om een community actief te betrekken. Het is belangrijk dat de content op de online platformen van jouw bedrijf aansluit bij het doel en de doelgroep. Vaak wordt hiervoor dan ook een content kalender gemaakt met verschillende strategieën over hoe je het online platform zo goed mogelijk in kunt zetten voor jouw bedrijf. Ik help je graag bij het invullen en plannen van deze content kalender en ik kijk natuurlijk ook met je mee naar een strategie die werkt voor jouw bedrijf.

Ben jij benieuwd wat een community manager kan bewerkstelligen in jouw onderneming? Wil je weten wat mijn diensten precies inhouden, of heb je vragen over het opzetten van communities? Neem dan via onderstaand formulier contact met mij op.

[contact-form-7 id=”6″ title=”Contactformulier 1″]

Sparren over marketing?

Marketing is mijn passie. Mijn visie op het vak vind je terug in Publicaties. Ik vind het altijd interessant om andere meningen te horen, dus je reactie is zeker welkom. Wil je weten met welke projecten ik me op dit moment bezig houd? Kijk dan eens onder Professional. Ik sta altijd open voor nieuwe marketinguitdagingen. Dus als je eens wilt sparren, neem gerust contact met me op.

Jessica Henneman
Laatste publicaties
Ga naar de bovenkant