Het belang van een goede community manager

Tegenwoordig houden veel bedrijven in het MKB, maar vooral ook multinationals, zich bezig met online communities. Daar kan jouw onderneming veel baat bij hebben, maar dan dient dit wel eerst op een juiste wijze te worden geïmplementeerd! Dat is de verantwoordelijkheid van een community manager. Jessica Henneman is gespecialiseerd op dit gebied en is inzetbaar voor zowel kortlopende als lange projecten.

De taken van een community manager

Welke taken een community manager heeft, ligt voor een groot deel aan de grootte van jouw bedrijf. Bij een multinational zal ik mij vooral bezig moeten houden met het verbinden van de afdelingen en het betrekken van het management en de medewerkers, terwijl ik bij een klein bedrijf bijvoorbeeld alleen verantwoordelijk ben voor het opzetten en sturen van een goedlopend LinkedIn-platform.

Analyseren en implementeren van online communities

Bij elk bedrijf, groot of klein, zal ik als community manager allereerst onderzoeken wat voor jouw bedrijf noodzakelijk is. Zo neem ik de verantwoording voor het concept en de positionering van een of meerdere online communities. Ik zal daar veel tijd en moeite insteken, omdat een community pas effectief is als het doel en de doelgroep daarvan duidelijk is en de betrokkenheid groot. Het analyseren en implementeren hiervan is een doorlopend proces!

Een moment van onoplettendheid kan een volledige community platleggen of erger nog: het kan nadelige effecten hebben op jouw bedrijf. Het is mijn passie om een platform zo te leiden, dat dit jouw onderneming naar een hoger niveau tilt. Hoe beter de online community, hoe sterker het gevoel van betrokkenheid wordt en hoe groter de kans is dat de conversie wordt verhoogt.

Elke neus dezelfde kant op

Online communities vormen zich, zoals het woord al doet vermoeden, online op social media. Het is van belang dat iedere neus van elke werknemer van laag tot hoog dezelfde kant op staat. Dit is dan ook een van mijn belangrijkste taken als community manager. Wanneer medewerkers verschillende manieren hebben om antwoord te geven op een vraag op een online community of zelfs een verschillend antwoord geven, kan dit jouw bedrijfsimago schaden. Ik richt mij daarom op interne strategische adviezen, bijvoorbeeld over hoe men een klacht moet behandelen of binnen welke termijn er dient te worden geantwoord. Zo leidt ik de medewerkers op en zorgt dat de adviezen worden doorgevoerd.

Creëren van content

Een andere belangrijke taak van een community manager is creatie. Alles draait namelijk om de content! Denk daarbij aan blogposts, interviews, chats en filmpjes. Deze content is nodig om een community actief te betrekken. Vaak wordt hiervoor een contentkalender gemaakt, die door mij wordt gepland en ingevuld.

Jessica Henneman kan als freelancer als community manager bij jouw bedrijf worden ingehuurd. Nieuwsgierig naar wat ze voor jou kan betekenen? Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking.