Conversieoptimalisatie, wat is dat?

Met conversie wordt geprobeerd om van een bezoeker van een webshop, een klant of lead te maken. Een lead is iemand die meer informatie wil hebben over een product of dienst. Een lead kan, vanwege zijn interesse, worden gezien als een potentiële klant.

Wanneer we het over een website of webshop hebben, dan betekent optimalisatie het verhogen of verbeteren van jouw website of webshop. Hebben we het over zoekmachine optimalisatie, dan wordt geprobeerd door optimalisatie jouw site zo goed mogelijk te maken, zodat deze beter te vinden is op Google.

Conversieoptimalisatie betekent dus eigenlijk het behalen van meer rendement uit (bestaande) bezoekers en hen te converteren (omvormen) tot lead of klant. Conversie is de verhouding tussen aantal mensen dat jouw website bezoekt en het aantal mensen dat daadwerkelijk op jouw website wat koopt of informatie opvraagt door:

  • Een contactformulier in te vullen
  • Een offerte formulier in te vullen
  • Inschrijft voor een mailinglijst

Waarom pas je conversieoptimalisatie toe?

Conversie is feitelijk het meest belangrijke onderdeel van internetmarketing. Het is namelijk bepalend voor het succes van je bedrijf. Wanneer je conversieoptimalisatie toepast, probeer je zoveel mogelijk obstakels weg te nemen van je webshop, waardoor bezoekers beter, sneller en makkelijker over kunnen gaan tot een aankoop of tot het aanvragen van informatie. Een voorbeeld:
❖ Stel, op jouw webshop komen maandelijks duizend bezoekers die samen 20 producten bestellen en afrekenen. Dan is de conversiepercentage 2% per maand.
❖ Met conversieoptimalisatie wordt geprobeerd meer bezoekers te trekken en wordt geprobeerd om alle bezoekers meer te laten kopen.
❖ Wil je dat jouw conversiepercentage stijgt van 2% naar 3%? Dan moet je dus een traject starten waarbij de conversie wordt geoptimaliseerd.

Hoe kun je conversieoptimalisatie toepassen?

Conversieoptimalisatie heeft vooral te maken met het aansturen in het handelen van jouw bezoekers. Als je een website of een webshop hebt, dan is het dus belangrijk om inzicht te krijgen hoe die website of webshop door bezoekers wordt gebruikt. Hiervoor moet onderzocht worden:

  • Welke pagina’s worden door jouw bezoekers bezocht?
  • Waar in het aankoopproces haken jouw bezoekers af?
  • Welk apparaat gebruiken jouw bezoekers om je webshop of website te bezoeken?
  • Of je webshop of website optimaal (naar behoren) werkt?

Inzicht in een webshop of website kun je verkrijgen door tools zoals Google Analytics of Hotjar. Het is goed als je zelf je website of webshop bezoekt en test zoals een bezoeker dat zou doen. Je kunt het ook professioneler aanpakken en je webshop of website laten testen door een professional zoals Jessica. Dat scheelt je veel werk en de site wordt van A tot Z onderzocht en geoptimaliseerd. Om ervoor te zorgen dat een bezoeker zo wordt geprikkeld dat deze besluit om op jouw webshop iets te kopen, of een dienst van je af te nemen, zijn een aantal zaken belangrijk namelijk:

  • Vertrouwen
  • Gebruiksvriendelijkheid van de website of webshop
  • Klantvriendelijkheid
  • Zekerheid
  • Visuele uitstraling

Wat is een unieke waarde propositie en hoe kun je die bepalen?

Een unieke waarde propositie is een statement dat je als bedrijf kunt maken en waarmee wordt samengevat waarom een doelgroep een product of dienst zou moeten afnemen. Dit statement moet een potentiële klant ervan overtuigen dat een bepaald product of dienst aan die klant een toegevoegde waarde biedt. Om een goed statement te kunnen maken is het noodzakelijk om te weten wie je concurrenten zijn. Maar hoe vind je nu jouw belangrijkste concurrenten? Het beste is om eerst te bepalen op welke zoekwoorden je wilt dat jouw website of webshop wordt gevonden. Door van bijvoorbeeld 20 zoektermen de resultaten die worden getoond in Google te analyseren, krijg je een goed overzicht van jouw concurrenten. Van de top 5 kun je nu de websites of webshops bezoeken en deze vergelijken op inhoud zoals producten, prijzen, levertijd en garantie. Je kunt jezelf ook, net als een klant zou doen, bepaalde vragen stellen zoals:

  • Waarom zou ik voor dit bedrijf kiezen?
  • Welk bedrijf is het goedkoopste?
  • Hoelang is de levertijd?
  • Moet je verzendkosten betalen?
  • Is het product direct leverbaar?
  • Bij wie kan ik terecht met vragen

Door het maken van een overzicht van jouw concurrenten kun je ook bepalen wat jouw sterke kant is en hiermee maak je dan een statement. Dit is voor jouw website de unieke waarde propositie.

Door een zoekwoorden analyse kun je bovendien ook bepalen wat jouw kans is op SEO vlak. SEO (Search Engine Optimization) staat voor het verbeteren van een website, met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Want hoe hoger een website scoort op bepaalde zoekwoorden, hoe groter de kans is dat gebruikers die website bezoeken. Het bepalen van de juiste zoekwoorden is dus ook heel belangrijk.

Het achterhalen van technische obstakels

Als je meer (kopende) bezoekers op je website of webshop wilt krijgen, dan is een webshop of website die technisch goed werkt, zeer belangrijk. Wanneer een pagina niet doorlinkt of vastloopt, haken bezoekers af. Ook een trage website zorgt niet voor meer bezoekers. Door je website of webshop grondig te (laten) onderzoeken weet je wat een bezoeker tegenkomt en waardoor deze afhaakt. Je kunt ook hierbij de hulp inschakelen van een professional die alles weet van het bouwen en bijhouden van websites. Zo weet je zeker dat jouw website of webshop optimaal werkt en er geen technische obstakels zijn die ervoor zorgen dat bezoekers afhaken.