Is het marketingplan voor 2020 al af? Check direct welke thema’s je daar zeker in moet verwerken. De beste manier om onderscheidend te zijn.

1. Persoonlijk en direct contact, minder op de massa

Content delen via private messaging apps is effectiever dan op publieke kanalen. Dit is de ideale manier om lezers één op één te bereiken en vergroot de kans dat content bekeken wordt. Daarnaast zijn AI-technieken zoals chatbots steeds belangrijker. Daarmee komt er veel sneller een antwoord dan wanneer je berichten handmatig verwerkt.

2. Publieke berichten zijn menselijker

We zijn steeds minder geïnteresseerd in gelikte updates. De massa wil iets zien dat echt is. Ook publieke updates mogen daarom persoonlijker en menselijker zijn. Dit is waar jouw volgers op zitten te wachten. Of het nu om B2C of B2B gaat.

3. Authenticiteit bij influencer marketing

Bij influencer marketing is authenticiteit belangrijker dan ooit. Past een product of merk bij de gekozen influencer? Alleen als dit netjes aansluit, ontstaat er een authentiek beeld en gelooft een volger jullie verhaal.

4. Een onderbouwde mening geven en spreken vanuit de feiten

Social media gebruikers zijn kritischer. Dat is goed nieuws! Tegelijkertijd wordt er daardoor iets van je verwacht bij het bijhouden van social media kanalen. Naast authenticiteit en persoonlijkheid is een stevig onderbouwd verhaal bepalend. Alleen dan nog heb je recht van spreken.

5. Social media marketing het meest effect als B2B-marketing

In 2019 was social media de meest effectieve vorm van B2B-marketing. Ook in 2020 is dit het geval. Belangrijk is om hier invulling aan te geven binnen de strategie die je met jouw bedrijf voert. Profiteer zowel van de betaalde als onbetaalde mogelijkheden die social media biedt.

6. Hét nieuwe platform: TikTok

Je hebt er vast al van gehoord: TikTok. Dit medium verovert steeds meer schermtijd van onze smartphones. Ook in 2020 zet deze ontwikkeling zich door. Met name bij jongeren tussen de 16 en 24 is er veel activiteit. Hoe ga jij hier als bedrijf mee om? In 2020 is de verwachting dat bedrijven actiever zijn op het medium.

7. AR en VR nemen toe aan relevantie

Technologieën als AR en VR zijn nog volop in ontwikkeling. Ook dit jaar gaat er weer van alles gebeuren. AR-functies bij Snapchat zijn al volop toegepast door bedrijven. Daarnaast pushen social media platformen deze nieuwe functies steeds meer. En ze werken steeds beter! In 2020 is de kans dan ook groot dat dit soort functies vaker gebruikt worden. Een bedrijf krijgt hierdoor veel meer creatieve mogelijkheden. Hoe ga jij hiermee om?

Op Internet Marketing Unie (IMU) heb ik een uitgebreid artikel geschreven over de grootste social media trends in 2020.

Lees hier een uitgebreidere versie van dit artikel.