Facebook Ad Library

Van het bekijken wat jouw concurrenten doen tot het vinden van de beste advertenties om het zelf beter te doen: Facebook Ad Library doorbreekt de standaard van online advertenties door deze openbaar te maken. Dit begon voor Facebook allemaal toen er veel ophef was over politieke advertenties. En uiteindelijk heeft Facebook de volledige Ad Library openbaar gemaakt, dus ook voor niet-politieke advertenties.

Je kunt de naam van iedere Facebook-pagina invoeren. Vervolgens geeft Facebook alle advertenties weer die op dat moment door die pagina worden ingekocht. Wil je bijvoorbeeld weten welke advertenties jouw concurrent al enkele maanden gebruikt, waarvan je weet dat deze goed scoren? Dan vul jij de Facebook-pagina van jouw concurrent in en krijg je direct de tekst, afbeelding/video en een link naar de advertentie.

De best scorende advertenties als inspiratie

Grote bedrijven zoals CoolBlue, Bol.com en KLM doen er natuurlijk alles aan om zo veel mogelijk rendement uit hun advertenties te halen. Als kleiner bedrijf kunnen Facebook advertenties nog een moeilijke stap zijn, omdat jij niet precies weet wat goed zal werken. De Facebook Ad Library geeft jou de mogelijkheid om de lopende advertenties van grote bedrijven te bekijken. Zo kun je uitzoeken wat voor hen werkt. En met die inspiratie kun je zelf advertenties opzetten die ook goed kunnen presteren.

Online adverteren is niet altijd gemakkelijk. Zeker niet als je daar nog maar net mee bent begonnen. Ondanks dat Facebook’s advertentieplatform zo gebruiksvriendelijk mogelijk is gemaakt, gaat het er uiteindelijk vooral om wat mensen doen als zij jouw advertenties zien. Daar kun je een dure cursus voor aanschaffen, waarin een ‘internetguru’ uitlegt hoe je goede advertenties maakt. Maar het is juist beter om zelf op onderzoek te gaan en uit te zoeken wat de Goliaths op het internet doen om zo goed mogelijk te scoren.

Want de ene advertentie is de andere niet

Vooral internetondernemers die nog niet zo lang actief zijn hebben moeite om goede advertenties te creëren. Dat is niet iets om je voor te schamen, want zelfs de grootste bedrijven lanceren weleens online advertenties die het gewoon niet goed doen. Met een redelijke analyse van de advertenties die al aan jouw doelgroep worden getoond, in combinatie met wat de beste bedrijven en influencers doen, stel je binnen een handomdraai een goed overzicht samen van advertenties waarvan jij denkt dat die echt zullen gaan werken.

Uiteindelijk is het volgende wel duidelijk: de ene advertentie is de andere niet. Een advertentie moet sterk zijn en jouw doelgroep aanspreken. Maar nog belangrijker: de advertentie moet uiteindelijk een positief rendement opleveren voor jouw bedrijf. Door de beste strategieën te kopiëren sta je daarmee al 1-0 voor op jouw concurrenten. Want laten we eerlijk zijn, ‘beter goed gejat, dan slecht bedacht’.

Op Internet Marketing Unie (IMU) heb ik een uitgebreid artikel geschreven over de nieuwe mogelijkheden van Facebook Ad Library. Daarin lees je ook meer over nieuwe mogelijkheden bij de advertenties op jouw nieuwsfeed. Ik geef je daarin ook enkele tips over het analyseren van Facebook-pagina’s om nog meer over Facebook-advertenties te leren.