Er zijn nog steeds veel mensen actief op Facebook, dus is het geen slecht idee als je op Facebook een pagina hebt voor je bedrijf. Sterker nog, het is juist een uitstekend idee. Heb je nog twijfels over het omzetten van je privépagina op Facebook naar een bedrijfspagina weet dan dat:

  • Meer dan 10 miljoen mensen in Nederland gebruik maken van Facebook
  • Dat daarvan meer dan 7,5 miljoen mensen dagelijks Facebook gebruiken

Dat betekent dat elke doelgroep vertegenwoordigd is op Facebook, dus ook jouw doelgroep en potentiële klanten. Wist je dat je jouw privépagina niet mag gebruiken voor zakelijke doeleinden omdat Facebook géén commercieel gebruik van Facebook accepteert. Wanneer je leest hoeveel mensen er nog gebruikmaken van Facebook verdwijnt de twijfel over wel of geen bedrijfspagina op Facebook direct, maar hoe kun je een privé Facebookpagina omzetten naar een bedrijfspagina?

Wat zijn de voordelen van een Facebook-bedrijfspagina?

Zoals gezegd accepteert Facebook niet dat je commercieel gebruikmaakt van je privépagina. Bied jij een dienst of product (commercieel) aan op Facebook, dan is de kans groot dat Facebook je eraf gooit. Dat komt doordat je oneigenlijk gebruikmaakt van het netwerk van Facebook. Wanneer je van Facebook wordt gegooid raak je al je volgers en vrienden kwijt! Een bedrijfspagina op Facebook is erg handig omdat je kunt adverteren en handige statistieken krijgt. Een Facebook-bedrijfspagina kun je zelf inrichten zodat je alle relevante informatie van je bedrijf kunt delen. Zo is je bedrijf voor iedereen op Facebook vindbaar. Je kunt op een eenvoudige manier diensten uitlichten. Heb je een nieuwsbrief, dan kun je een tab toevoegen op je pagina waar mensen zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief.

Facebook is inzetbaar voor meerdere doelen

Wanneer je berichten plaatst op je bedrijfspagina van Facebook kunnen (potentiële) klanten jouw pagina vinden. Een bedrijfspagina is voor meerdere doeleinden inzetbaar zoals het:

  • verhogen van je naamsbekendheid;
  • versterken van het imago van je bedrijf of product;
  • werven van bezoekers voor je website;
  • dienen als klantenservice;
  • maken van loyale fans;
  • beter leren kennen van je beste klanten.

Met een bedrijfspagina op Facebook kun je meer meten. Zo kun je statistieken bekijken van de berichten die je plaatst. Je komt meer te weten over je doelgroep en ook over hun gedrag op Facebook. Zo kun je erachter komen hoeveel mannen of vrouwen je pagina bezoeken en wat de leeftijd van deze personen is. Daarnaast kun je ook bekijken hoe laat iemand op Facebook zit, waardoor je kunt bepalen op welk tijdstip je het beste iets zou moeten plaatsen.

Wat kun je nog meer met een bedrijfspagina op Facebook

Omdat je op je bedrijfspagina statistieken kunt maken, kun je ook een vergelijking maken met je concurrenten. Je kunt op je bedrijfspagina goed zien hoe jij het doet en hoe de ondernemers in jouw branche het doen op Facebook. Op een privépagina moet je mensen uitnodigen om ‘vrienden’ te worden en mag je niet meer dan 5000 vrienden hebben. Bij een bedrijfspagina geldt die limiet niet. Mensen kunnen gewoon op ‘vind ik leuk’ klikken waardoor de drempel om te volgen ook lager ligt. Zo kan je bedrijfspagina op Facebook een ongelimiteerd aantal volgers krijgen. Naast het hebben van een bedrijfspagina op Facebook is het ook verstandig om te gaan adverteren op Facebook. Dan bereik je een nog grotere doelgroep. Adverteren kan wel met een bedrijfspagina, niet met een privépagina.

Geen twijfels meer over een bedrijfspagina op Facebook

Wanneer je twijfels zijn weggenomen wordt het tijd om een plan te bedenken voor je bedrijfspagina op Facebook. Bedenk, als je die nog niet hebt, eerst een goede naam voor je bedrijfspagina. Dan zul je jouw pagina op orde moeten maken voordat je deze op Facebook plaatst. Begin vooraan, dus met het bedenken van je doelgroep. Welke boodschap wil je deze doelgroep tonen en hoe spreek je jouw doelgroep op Facebook aan? Bedenk dat elk kanaal dat je benut om klanten te werven vraagt om andere ‘content’ ofwel teksten. Je zult moeten bedenken hoe je meer volgers kunt krijgen. Hoe bedenk je de ‘content’ voor een maand vooruit en hoe plan je die in?

Hulp bij het opzetten van een bedrijfspagina op Facebook

Ook al is het niet moeilijk om een bedrijfspagina op Facebook te zetten, dan nog kan wat hulp handig zijn. Dan gaat het niet alleen om hulp bij het opzetten van je bedrijfspagina op Facebook maar ook om de zaken die je vooraf op orde moet hebben zoals het bedenken van:

  • Je doelgroep
  • De juiste content
  • Hoe genereer je meer volgers?
  • Hoe bedenk je content voor een maand vooruit?
  • Hoe plan je die content in?
  • Hoe ga je adverteren?
  • Hoe stel je advertenties op?

Heb je vragen of wil je wat hulp kijk dan eens op de website van JessicaHenneman.nl. Zij en haar team kunnen je helpen door je te adviseren over al deze zaken. Dus als je eens met iemand wilt sparren over het opzetten van een bedrijfspagina op Facebook, neem dan gerust contact op.