We zijn met z’n allen in 2022 gewend en verwend geraakt om de boodschappen thuis bezorgd te krijgen. Online je boodschappen bestellen is steeds gewoner geworden. En de snelle bezorging daarvan is vooral in de steden in opmars. De formule om online je boodschappen te bestellen en die dan in no time thuis of op het werk geleverd te krijgen, is razend populair. Met elektrische fietsen die vanuit dark stores in de stad werken, kun je van deze 24 uur service gebruik maken. Goede seo specialisten hebben de markt aangeboord van mensen in de stadse omgeving die gemakkelijk en snel hun spullen bezorgd willen hebben. Meestal gaat het om voedsel. Maar er kleven veel nadelen aan deze nieuwe manier van boodschappen doen.

Overlast in woonwijken

Hoe kan het zo snel? Boodschappen doen kost tijd, maar met deze service kun je bijna tijdens het koken nog de ontbrekende ingrediënten voor je gerecht laten bezorgen. Goede marketing door een seo specialist ligt eraan ten grondslag. De website van het bedrijf fungeert als een etalage. En vooral jonge mensen weten hem te vinden. De zoekmachine optimalisatie doet zijn werk. Wie op zijn website vaak wordt bezocht is beter vindbaar en verkoopt gemakkelijker. Veel bezoekers is veel omzet en zo wordt een dienst of product groot. Achter de schermen heeft hier de seo specialist zijn/haar werk goed gedaan. De flitsbezorgdiensten beloven een bezorging binnen tien minuten. Dat kan alleen maar omdat ze razendsnel kunnen werken vanuit een vestiging in de binnenstad of in een woonwijk. Vanuit de zogenaamde dark stores die nu in opspraak zijn. Koeriers op elektrische fietsen brengen van daaruit, in korte tijd, de bestelling op plaats van bestemming.

Ten koste van leefbaarheid en veiligheid

Woonwijken en binnensteden zijn niet blij met de vestiging van een flitsbezorger in hun buurt. Vanuit winkelpanden met vaak afgeplakte ramen, vandaar de benaming dark stores, doet de dienst zijn werk. Hun e-bikers halen er gehaast de bestelling op om snel bij de klant te bezorgen. Liefst binnen de beloofde tien minuten. De online bestellingen op een website gemaakt met een slimme seo specialist is eenvoudig. Deze formule geeft verkeersoverlast van elektrische fietsers op de stoep en in het straatbeeld, die altijd haast hebben. Wachtende bezorgers en leveranciers verstoppen het verkeer. Onveilig en bij tijd en wijle ronduit gevaarlijk. Terwijl de omgeving er niets aan heeft. Dit soort detailhandel brengt geen meerwaarde in hun wijk of straat. Alleen de onveiligheid in het verkeer, zelfs in de buurt van scholen, is wat er rest voor de omwonenden. Ze zijn de geblokkeerde stoepen, onveilige verkeerssituaties, ongezellige uitstraling en geluidshinder meer dan beu.

Blokrugtassen in de avond

De riders zijn op hun e-bike 24/7 voor hun klanten in touw. Met een handige app, door de seo specialist heel gemakkelijk en gebruiksvriendelijk ingericht en goed zichtbaar in de zoekmachines, doet de klant zijn bestelling. Hij wordt snel bevredigd met een bestelling die in no time wordt thuis gebracht. Vaak gaat het over gemaksvoedsel en snacks. ‘s Avonds wordt er aangebeld voor een biertje, zak chips of chocolade reep. Door de e-bikers met een blokrugtas leveren een dienst die bijna te mooi is om waar te zijn. Zo snel en zo op maat de boodschappen thuis. De dopamine in je hersenen geven een kick en de snelle verzadiging, lees: snelle bezorging, smaakt naar meer. Vooral voor jongeren hoort het bij hun nieuwe way of life. De app die ervoor is ontwikkeld, geholpen door een seo specialist maakt alles gemakkelijk. De jeugd is zelfs bereid om tot 70% meer te betalen voor snelle verzadiging en levering van hun bestelde artikelen.

Groeistuipen voor een nieuw fenomeen

In de steden schieten de flitsbezorgdiensten als paddenstoelen uit de grond. Nu zijn er vier grote spelers in de markt die nauwelijks iets verdienen aan hun handel. Het bezorgen is een duur component en de concurrentie is groot. De slag om de klant is losgebarsten. Deze nieuwe spelers in de markt van retail willen zo groot mogelijk worden. Naar verwachting zullen er maar twee grote aanbieders dit overleven. Op de apps en websites etaleren zij met behulp van hun seo specialist  hun spullen met hoge kortingscodes. Ook de arbeidsomstandigheden van de bezorgers en orderpickers zijn niet om over naar huis te schrijven. Maar kennelijk denkt de consument er niet over na hoe deze formule echt werkt.

Doorn in het oog van gemeenten

Eigenlijk zijn deze flitsbezorgdiensten ook meer opslag- en distributiecentra. Maar dan in een woonwijk. De rechter heeft hen ook zo gekenmerkt, omdat het winkelend publiek de dark store niet in of uit kan lopen. Daarmee vinden gemeenten de rechter aan hun zijde. Ze vinden dat de ongewenste vestigingen niet binnen het bestemmingsplan passen. Eigenlijk zijn het magazijnen met geblindeerde etalageramen. Een ongewenste situatie en de eerste rechtszaken lopen al. Maar de consument vraagt erom en durfinvesteerders zien er brood in. De zoektocht naar een balans in dit omstreden fenomeen is begonnen.