Google Nest Hub als marketingtool - Jessica

Heb jij al kennisgemaakt met de nieuwste gadget van Google? De Google Nest Hub is de nieuwe generatie Google Home, en heeft naast een slimme speaker ook een 7-inch display. Daarnaast is de Nest Hub volledig Nederlandstalig. Als je informatie over bijvoorbeeld het weer vraagt, krijg je in het Nederlands antwoord én krijg je een bijbehorende afbeelding of video te zien. Je kunt alles aan de Hub vragen! En zie daar een kans voor de slimme marketeer: zet de Nest Hub in als marketingtool!

Inspelen op slimme Nest Hub

Als professionele marketeer mag de Google Nest Hub eigenlijk niet in jouw huis of bedrijf ontbreken. Je kunt namelijk handig inspelen op deze nieuwe generatie slimme speaker! Voice Search en YouTube zijn hierbij de kernwoorden. Als je die twee marketingtools goed voor elkaar hebt, is de kans groot dat Google jouw website gebruikt om antwoorden te geven aan de Nest Hub-eigenaren.

Een voorbeeld: jouw restaurant in Noordwijk heeft een geoptimaliseerde website voor Voice Search en ook heb je diverse interessante video’s op YouTube gepubliceerd. Video’s die allemaal goed scoren. Als iemand in de buurt van Noordwijk aan de Google Nest Hub vraagt om een goed restaurant in de buurt, is de kans groot dat hij jouw restaurant noemt en laat zien! Dit doe je door de juiste zoekwoorden te gebruiken, zoals de naam van het restaurant, de specialiteiten, de locatie en de vestigingsplaats. Zo kun je de Google Nest Hub dus inzetten als marketingtool. In deze video geeft Android Planet een korte demo.

Oneindig veel mogelijkheden

De Nest Hub kun je, als het ‘slaapt’, gebruiken als fotolijstje. Zodra je tegen hem spreekt verandert hij in een slimme assistent. Je kunt op elk moment vragen stellen, muziek luisteren of andere opdrachten geven. We zetten enkele voorbeelden voor je op een rij, die je als slimme marketeer wellicht aan het denken zetten:

  1. Recepten. Je kunt de Nest Hub vragen wat je kunt bereiden met de restjes die je in de koelkast vindt. Vervolgens zal hij een lijst met Nederlandse recepten laten zien en deze voorlezen, indien gewenst. Een restaurant of foodblogger kan hier dus slim op inspelen!
  2. Stream-apparaat. Je kunt content streamen op een speaker of televisie in je woning of pand. Bedrijven die slim gebruikmaken van YouTube kunnen hierdoor meer views krijgen.
  3. Digitale tolk. Handig als je met buitenlandse marketeers wilt sparren! De Google Nest Hub kan met behulp van Google Translate dienst doen als tolk.
  4. Fiets- en wandelroutes. Vraag de Nest Hub naar een route in de buurt van bijvoorbeeld 5 km en hij geeft je tal van mogelijkheden.
  5. Handige bediening. Je kunt in je woning of bedrijfspand via de Nest Hub lampen aan en uit zetten, zonneschermen bedienen, de beelden van de beveiligingscamera bekijken, deuren automatisch openen en nog veel meer. Leuke extra, toch?
  6. Je smartphone bedienen, zonder deze aan te raken. Bekijk deze video voor een demo.
  7. Aangezien alle persoonlijke informatie, zoals foto’s, video’s en contactgegevens op jouw Nest Hub staan, is een waarborging van de privacy geen overbodige luxe. Daar heeft Google ook aan gedacht. Als de slimme speaker jouw stem niet herkent, wordt er geen persoonlijke informatie gegeven.

KLM doet ‘t al!

Zoals je hierboven kunt lezen kun je de Google Nest Hub als een extra toegankelijk communicatiemiddel gebruiken, naar je eindgebruiker toe. KLM speelt bijvoorbeeld met Google Home al slim in op de nieuwe technologie, want deze communiceert naadloos met de Assistant. De speaker begeleidt je bij het boeken van je vlucht tot het inpakken van je koffer. Daarnaast geeft het suggesties voor kleding op je vakantiebestemming. Concrete zoekvragen worden dus steeds meer een gesprek. Een volgende stap bij de Nest Hub kan zijn dat hij bijvoorbeeld de route van het vliegtuig laat zien. In deze video zie je een demo waarin KLM samenwerkt met Google Home (de voorganger van de Nest Hub).

Lange adem nodig

Als marketeer weet je dat je een lange adem moet hebben als het gaat om de 0-positie van Google. Heb je Voice Search en videocontent nog niet (volledig) in jouw marketingstrategie geïntegreerd? Begin daar dan vandaag nog mee!

De Google Nest Hub laat zien dat de technologie niet stilstaat. In de VS heeft 32% van de huishoudens een smart speaker in huis. In Nederland is dit anno 2019 slechts 6%. Daarnaast zegt 70% van de Voice device eigenaren het apparaat dagelijks te gebruiken. Deze cijfers uit de Verenigde Staten kunnen een voorbode voor Nederland! We staan aan het begin van de Voice-revolutie. Maak daar gebruik van door hier slim op in te spelen. Je bent nu immers nog op tijd!