De wereld is in korte tijd ontzettend veranderd. Vanwege corona staat de wereld bijna letterlijk op zijn kop. Veel steden en landen zijn in lockdown. Er zijn geen mensen op straat, restaurants zitten op slot en ook alle niet-noodzakelijke winkels zijn gesloten. Veel winkels en bedrijven verzinnen daarom andere manieren zodat zij hun producten en diensten toch kunnen aanbieden en omzet kunnen genereren. Online marketing is hierin ontzettend belangrijk, zelfs belangrijker dan ooit ervoor!
Bereikbaarheid
Wanneer je als eigenaar van een winkel of bedrijf dat producten verkoopt of diensten levert, overstapt op online-marketing, hoop je natuurlijk je bestaande klanten te bereiken. Het is fijn om je vertrouwde klanten te behouden nu er zoveel kapers op de kust liggen. Maar het is nog beter om naast je vaste klanten ook nog eens nieuwe (potentiële) klanten te werven. Online marketing is hier uitermate geschikt voor. Het vergroot je bereikbaarheid, je bent vanaf het moment dat je dergelijke diensten inzet goed vindbaar in de zoekmachines, op social media en ieder ander platform wat voor jouw product of dienst belangrijk is. Bestaande klanten kunnen jouw getoonde berichten gemakkelijk vinden, liken en delen, waardoor het gemakkelijk en snel bij mensen terecht komt die jouw bedrijf nog niet kennen. Door de juiste doelgroep te benaderen behaal je dus eigenlijk al vanzelf een veel groter bereik.
Niet naar de winkel
Tijdens deze rare tijd rondom corona is deze grote bereikbaarheid extra belangrijk. Het is ook belangrijk dat het makkelijk is om jouw winkel of bedrijf online te bereiken en dat je website duidelijkheid en vertrouwen biedt. Ook dit kun je regelen via online marketing. Wanneer klanten producten willen kopen bij jou, kunnen zij nu niet naar jouw winkel komen om producten te bekijken. Het is dus van groot belang dat je hen alles kan laten lezen over het gewenste product of de gewenste dienst eventueel inclusief afbeeldingen en foto’s. Ook is het belangrijk om goed te communiceren over de manier van werken die jij hanteert. Kunnen klanten producten online bestellen en deze laten thuisbezorgen, afhalen of ga je de producten zelf brengen bij je klanten? Wat is de levertermijn? Duidelijkheid geeft vertrouwen, probeer daarom zoveel mogelijk relevante informatie te verschaffen. Een online marketeer kan je helpen met deze informatie duidelijk te omschrijven en te vermelden op je webshop.
Direct contact
Online marketing zorgt niet alleen voor een grotere bereikbaarheid, het zorgt ook voor een snellere bereikbaarheid. Normaal gesproken moeten mensen langskomen in de winkel om te kijken of een product er nog in de juiste maat is. Via diverse online marketing tools kunnen ze gemakkelijk een berichtje sturen. Jij als verkoper kan hier direct op reageren, waardoor de klant snel reactie krijgt op zijn of haar vraag. Daarnaast is het een voordeel dat je altijd bereikbaar bent. Normaal gesproken is een winkel open tussen bepaalde tijden, maar de online-wereld is altijd open. Je klanten hebben dus 24 uur per dag de tijd om jouw producten te bekijken en te kopen in plaats van de vaste openingstijden van negen tot zes uur.
Multitasking
Door online marketing kun jij als ondernemer ook multitasken. Zo kun jij meerdere bestellingen tegelijk verwerken. Wanneer iemand een bestelling plaatst, kun jij ondertussen met andere dingen bezig zijn. Ook is het werk waar je mee bezig bent steeds effectiever. Je hebt nu niet meer mensen die naar de winkel komen en niks kopen. Iedereen die contact legt met jou zal serieuzer op zoek zijn naar een product. Alle ‘rondkijkende’ klanten die niets kopen zullen nu thuis op de bank zitten en niet online allerlei vragen stellen aan jou als verkoper. Daarnaast zorgt online marketing er ook voor dat je meerdere dingen tegelijk kunt promoten. Je kunt iedere dag en zelfs meerdere keren per dag iets plaatsen online, om zo veel mogelijk dingen te laten zien, je hebt dus een zeer uitgebreide en variërende etalage. Ook klanten kunnen multitasken. Nu de klanten thuiswerken kunnen zij gemakkelijk in hun pauze online even de website bekijken van jouw winkel of onderneming. Voor beide partijen is het dus makkelijk om meerdere dingen tegelijk te doen. Win-win!
Zelf controle
Nog een laatste voordeel van de online marketing, is dat jij zelf de touwtjes in handen hebt. Je kunt zelf je bereik bepalen. Mocht er iets zijn wat je wilt veranderen, dan kun jij dit zelf gelijk doen. Je kunt de online marketing precies vormgeven aan de hand van jouw wensen. Daarnaast kun jij ook zelf beslissen op welke doelgroep je de online marketing richt. Richt jij je alleen op jongeren of ook op volwassenen en ouderen? Heb jij meer mannelijke klanten of juist meer vrouwelijke? En wil jij alleen Nederlandse klanten bereiken, of wil je je ook richten op de internationale markt? Dit zijn dingen waar je vooraf goed over na moet denken wanneer je begint met online marketing.
Online marketing nu!
De online marketing wordt steeds populairder, zeker nu. Online marketing biedt namelijk veel mogelijkheden, helemaal nu alle fysieke winkels en bedrijven op slot zitten. Je kunt jouw producten laten zien zonder dat er mensen in de winkel komen en je kunt mensen bereiken die niet eens in de winkelstraat lopen. Het zorgt er dus voor dat jouw onderneming, ondanks de maatregelen rondom corona, toch kan blijven bestaan en dat jij toch inkomen kunt genereren. Online marketing is dus zeker in deze tijd ontzettend belangrijk en je ziet dan ook dat steeds meer winkels en bedrijven zich richten op online marketing.