LinkedfIn-Advertising

Ben jij B2B-ondernemer en op zoek naar meer zakelijke klanten? Dan is adverteren op LinkedIn voor jou misschien interessant. LinkedIn is namelijk een goed netwerk als je je wilt richten op zakelijke klanten. In dit artikel leggen we uit waarom je op LinkedIn zou moeten adverteren en hoe LinkedIn advertising precies werkt.

Waarom adverteren op LinkedIn?

1. Voordeliger dan veel andere vormen van adverteren

Wil jij een succesvol bedrijf runnen? Dan is het onder de aandacht brengen van jouw dienst of product een must. Gelukkig zijn daar veel mogelijkheden voor. Een optie is bijvoorbeeld het uitbrengen van een folder of flyer.

Daarmee bereik je misschien veel mensen, maar is dat wel de doelgroep die jij voor ogen hebt? Daarbij kost het drukken van folders ook nog eens een behoorlijk duitje.

Een voordeligere en efficiëntere manier is LinkedIn Advertising.

2. Bereik jouw doelgroep

In Nederland heeft LinkedIn al meer dan 5 miljoen gebruikers. Hiervan komt zeker 20% dagelijks op LinkedIn. Op LinkedIn kun je dus veel mensen bereiken.

Toch is het grote aantal gebruikers niet het belangrijkste voordeel aan LinkedIn advertising. Het grootste pluspunt van deze manier van adverteren is dat je heel precies de doelgroep kunt bereiken die bij jouw product of dienst past. Dit doe je door je advertenties te richten op gebruikers in specifieke vakgebieden of met een specifieke functietitel.

3. Verhoog je ROI

LinkedIn advertising heeft nog een voordeel vergeleken met offline advertenties. Een gebruiker die jouw advertentie leest en geïnteresseerd is in jouw bedrijf of product, kan meteen doorklikken naar jouw website of bedrijfspagina.
Je bereikt dus niet alleen de juiste mensen, deze mensen komen ook gelijk in actie. Dit zorg voor een hoge Return On Investment (ROI).

Voordat je begint met LinkedIn Advertising

Voor je LinkedIn Ads gebruikt, moet je een bedrijfspagina aanmaken en inrichten. Vervolgens moet je interessante posts en updates plaatsen. Tenslotte kun je ervoor kiezen om een aantal van dat soort berichten als advertentie te plaatsen om meer bereik te realiseren.

1. Maak een bedrijfspagina aan

Moet jij je bedrijfspagina nog aanmaken? Scrol dan in het opengeklapte menu naar beneden en klik op ‘bedrijfspagina maken’. Kies vervolgens uit één van de volgende opties:

  • Klein bedrijf, minder dan 200 medewerkers;
  • Gemiddeld bedrijf, meer dan 200 medewerkers;
  • Showcasepagina ofwel sub pagina’s als je onderneming uit meerdere merken of onderdelen bestaat;
  • Onderwijsinstelling.

Na je keuze kom je vanzelf bij de volgende vragen uit. Vul alle vragen in en beschrijf jouw bedrijf tot in het detail. Geef zoveel mogelijk informatie en beantwoord de vragen zo compleet mogelijk.

2. Vul je bedrijfspagina goed in

Voordat je berichten gaat plaatsen en start met adverteren, is het belangrijk dat je je bedrijfspagina goed invult. Op je LinkedIn-bedrijfspagina vermeld je informatie over je bedrijf.

Het is daarbij belangrijk dat je informatie klopt en zo volledig mogelijk is. Zo voorkom je dat mensen die op jouw advertentie klikken, op jouw bedrijfspagina terecht komen en dan alsnog afhaken, omdat er aan deze pagina geen aandacht is besteed, of de informatie verouderd is.

Let bijvoorbeeld op de volgende zaken:

  • Staan er genoeg recente, relevante updates op je pagina?
  • Bevat je pagina een goede achtergrondafbeelding en een goede header?
  • Bevat je pagina een volledige bedrijfsomschrijving met recente contactgegevens?
  • Maak je gebruik van de tagline en de actiebuttons?
  • Zijn al je medewerkers gekoppeld aan je bedrijfspagina?

3. Zorg voor interessante posts en updates

Naast het presenteren van je bedrijf kun je op LinkedIn ook berichten posten met nieuws, tips, aanbiedingen en artikelen. Deze toont LinkedIn aan de volgers van je bedrijfspagina. Je vergroot het bereik van je berichten door deze te delen met je persoonlijke profiel. Of door de berichten te delen in groepen waaraan je deelneemt.

Zorg dus voor interessante posts en updates, zodat je vanzelf meer reacties en likes ontvangt.

4. Start met adverteren

Wil je nog meer bereik met jouw berichten? Maak dan advertenties aan. Dit kan alleen met een bedrijfspagina. Hoe LinkedIn Advertising precies werkt, beschrijven we hieronder.

De mogelijkheden van LinkedIn Ads

Er zijn grofweg 3 soorten advertenties te maken via LinkedIn:

  • Sponsored InMail;
  • Sponsored Content;
  • Text Ads.

1. Sponsored InMail

Sponsored InMail is een erg effectieve manier van reclame maken via LinkedIn. Je krijgt de mogelijkheid om je doelgroep met relevante content te bereiken door het zenden van gepersonaliseerde berichten via LinkedIn-Messenger. Hoe vaak je zulke berichten stuurt, is helemaal aan jou.

Daarbij zien de advertenties van Sponsored InMail er grafisch goed uit, waardoor het de gebruiker uitnodigt om op de hyperlink of call-to-action-knop te klikken.

2. Sponsored Content

Sponsored Content is eigen gecreëerde content die tussen de gewone artikelen komt te staan. Deze berichten komen in de nieuwsfeed voorbij. Meestal gebeurt dit in de vorm van een video of een carrousel-advertentie.

3. Tekst Ads

De meest simpele optie is een Tekst Ad. Deze advertenties bestaan bestaan uit een kop, korte tekst en een afbeelding. Let op: deze advertenties verschijnen alleen op de desktop. Je vindt ze dan meestal rechts of bovenaan de organische berichten.

Zo werkt LinkedIn Advertising

Voor het aanmaken van een advertentie op Linkedin moet je een aantal stappen doorlopen. Deze stappen bespreken we hieronder.

1. Doel van de advertentie kiezen

Wanneer je een advertentie aanmaakt op LinkedIn kies je eerst je doel:

  • Merkbekendheid: dit doel kies je als je meer naamsbekendheid wil voor jouw bedrijf en/of jouw producten of diensten onder de aandacht wil brengen. Dit is vooral belangrijk als je nog niet veel bekendheid hebt.
  • Websitebezoeken: wil je meer bezoekers op je website? Of wil je mensen die jouw advertentie zien naar een bestemmingspagina of andere URL leiden? Kies dan dit doel.
  • Interactie: dit doel kies je als je de betrokkenheid van jouw doelgroep met jouw bedrijf wilt vergroten en veel likes en reacties op je berichten wilt krijgen.
  • Videoweergaven: zeker weten zoveel mogelijk mensen jouw video zien? Kies dan zeker voor dit doel.
  • Generen van leads: Met deze doelstelling gaan klanten die op jouw advertentie klikken naar een formulier voor het genereren van leads, bijvoorbeeld voor een e-mailcampagne.
  • Webconversies: wil je dat mensen die jouw advertentie zien, een conversie op jouw website uitvoeren, zoals het aanvragen van een offerte of het doen van een aankoop? Kies dan voor dit doel. Let op: hierbij helpt het natuurlijk wel als je al enige naamsbekendheid hebt en de betrokkenheid van je doelgroep al groot is.
  • Sollicitanten: wil je niks verkopen, maar ben je op zoek naar sollicitanten voor jouw vacature? Kies dan voor dit doel.

2. Advertentietype kiezen

Vervolgens kies je het advertentietype. Kies één van de volgende opties:

  • Afbeeldingen met één advertentie: de advertenties bevatten één afbeelding en worden direct weergegeven in de LinkedIn feed van professionals die je wilt bereiken, of het nu op desktop- of mobiele apparaten is.
  • Carrousel: een carrousel-advertentie geeft meerdere afbeeldingen achter elkaar weer in één advertentie.
  • Videoadvertenties: met videoadvertenties vertel je een rijk verhaal over je merk, jezelf positioneren als een opinieleider of verhalen delen over het succes van klanten.
  • Tekstadvertenties: tekstadvertenties bestaan uit een kop, korte tekst en een afbeelding.
  • Bericht-advertenties: met gesponsorde bericht-advertenties stuur je advertenties via LinkedIn Messaging. Je doet dit in de taal van jouw doelgroep.
  • Volger-advertenties: deze advertenties moedigen leden aan om je LinkedIn of Showcasepagina te volgen.
  • Spotlight-advertenties: wanneer leden op je Spotlight-advertenties klikken, gaan ze direct naar jouw website of bestemmingspagina
  • Vacature-advertenties: vacature-advertenties zijn dynamische advertenties die relevante kandidaten aanmoedigen om bij jouw bedrijf te solliciteren.

3. Bod, budget en planning instellen

Vervolgens stel je een bod, budget en de planning in. Zo houd je zelf controle over de kosten van jouw campagne. Laat de advertentie direct ingaan, of plan hem in voor later. Kies voor een dagelijks budget en/of een totaal budget.

4. Conversies bijhouden

Als laatste kun je jouw conversies bijhouden. Door de gewenste conversies in te vullen, kun je de conversieratio berekenen en achterhalen hoe succesvol de advertentie is.

Wat kost LinkedIn Advertising?

Veel mensen beweren dat LinkedIn Ads duur is. Dat is niet helemaal terecht. Adverteren op LinkedIn is in veel gevallen goedkoper dan offline adverteren. Wel is het zo dat adverteren op LinkedIn duurder is dan op Facebook.

Daar staat tegenover dat LinkedIn meer vertrouwen geniet, omdat bij Facebook het vertrouwen is geschaad door de vele privacy-schandalen. Bovendien is LinkedIn zeer geschikt voor het bereiken van zakelijke klanten.

Het adverteren op LinkedIn werkt met een biedingssysteem, dit heet real-time veiling.
Relevantie en doelgroep zijn dan ook zeer belangrijk. LinkedIn schat, aan de hand van jouw doelgroepkeuze, het veilingbedrag in. Omdat er meerdere adverteerders zijn, concurreert jouw bod met andere bieders voor diezelfde doelgroep.

Bepaal vooraf of je wilt betalen per klik (CPC), per 1000 weergaven (CPM) of alleen als het bericht is afgeleverd (InMail). LinkedIn vraagt minimaal $ 2 voor één klik of voor 1000 weergaven.

Wat past bij jouw producten, dienst of doelgroep?

Zoals je leest zijn er veel verschillende opties wanneer je gaat adverteren op LinkedIn. Welk advertentietype en welk doel voor jou de meeste resultaat oplevert, is vooraf niet goed te zeggen. Wat voor de ene onderneming goed werkt, hoeft voor de ander zeker niet net zo effectief te zijn. Dit komt doordat bedrijven te maken hebben met diverse doelgroepen, producten en mogelijkheden.

Wil je erachter komen wat het beste werkt voor jouw bedrijf? Probeer dan verschillende technieken uit en kijk welke het meeste resultaat oplevert voor het minste geld.

Hulp nodig bij LinkedIn Advertising?

Ben je geïnspireerd geraakt om aan de slag te gaan met LinkedIn advertising, maar kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem contact met ons op voor meer informatie.