Marktonderzoeker2023-02-09T10:08:52+00:00
  • Scriptiebegeleiding Jessica Henneman

Marktonderzoeker voor vooruitgang

Zoals de naam al doet vermoeden doet een marktonderzoeker onderzoek naar (potentiële) markten of (potentiële) klanten. Een marktonderzoeker bekijkt de producten, maar kijkt ook naar trends. Het onderzoek van een marktonderzoeker richt zich ook op klanttevredenheid en welke behoeften klanten nog meer hebben. Ook wordt het imago van het bedrijf waarvoor marktonderzoek wordt verricht, onderzocht. Alle factoren die betrekking hebben op de vraag of de behoefte aan een product worden onderzocht door een marktonderzoeker. Met alle gegevens van dit onderzoek wordt een betrouwbare en objectieve analyse samengesteld. Een marktonderzoeker is meestal in dienst van een marktonderzoek- of reclamebureau en voert opdrachten uit van verschillende bedrijven. Grote bedrijven hebben vaak een eigen marketing- of onderzoeksafdeling. Ook daar kan een externe marktonderzoeker van belang zijn omdat er dan met andere ogen naar het hele proces wordt gekeken.

Ben je op zoek naar een externe marktonderzoeker? Dan sta ik, Jessica Henneman voor je klaar om je bij te staan. Wil je meer weten over mijn taken, of ben je nieuwsgierig wat ik kan bewerkstelligen voor jouw onderneming in de rol van marktonderzoeker? Neem dan vrijblijvend contact op via onderstaand formulier.

De werkwijze van een marktonderzoeker

Voor ik aan het marktonderzoek begin zal er eerst een vrijblijvend gesprek plaatsvinden. Dit gesprek gaat over uw product, een dienst of uw gehele onderneming. Zo proberen we duidelijk te krijgen wat je verwachtingen zijn van het bedrijf en het marktonderzoek. Daarna zal ik de uiteindelijke de onderzoeksvraag en een onderzoeksvoorstel formuleren. Ook zal ik een passende onderzoeksmethode presenteren. Deze onderzoeksmethode kan bijvoorbeeld in de vorm van een schriftelijke of telefonische enquête worden gehouden. Dat kan alleen als de marktonderzoeker heeft onderzocht wat een representatieve onderzoekspopulatie ofwel een goede afspiegeling van de doelgroep van jouw bedrijf is. Ik zal verder als marktonderzoeker het gehele proces leiden en begeleiden.

In- en extern marktonderzoek

Een marktonderzoek bestaat uit meerdere onderdelen. In de meeste gevallen kijk ik als marktonderzoeker eerst naar wat de sterke en wat de zwakke punten zijn van een onderneming. Hierbij ga ik na wat jouw onderneming beter of slechter doet dan de concurrenten. Ook kijk ik in mijn rol als marktonderzoeker intern naar de behaalde resultaten uit het verleden, maar ook naar het functioneren van het personeel en de eventuele marketingafdeling van jouw bedrijf. Natuurlijk moet er ook een onderzoek plaatsvinden naar het betreffende product of de dienst. Daarbij let ik op externe factoren zoals de ontwikkelingen in de branche. Hoe staat het met de ontwikkelingen bij concurrenten? Ik zoek antwoorden op vragen zoals; wat willen jouw klanten? Welke politieke of juridische ontwikkelingen kunnen effect hebben in jouw branche? Vervolgens breng ik alles in kaart en bespreekt de uitkomst met jou.

Wil je een externe marktonderzoeker inschakelen om een gedeelte of misschien wel je hele onderneming te laten onderzoeken? Neem dan vrijblijvend contact met mij op via onderstaand formulier. We kijken dan samen wat ik zou kunnen betekenen voor jouw onderneming.

Branche onderzoek

Een goede marktonderzoeker zal ook een branche onderzoek verrichten om daarmee inzicht te krijgen wat de ontwikkelingen zijn in jouw branche. De uitkomst van dit brancheonderzoek wordt gebruikt om de haalbaarheid van jouw ideeën te toetsen. Tijdens een brancheonderzoek kijk ik naar het aantal startende en stoppende bedrijven. Door ook te kijken naar de gemiddelde omzet van bedrijven in jouw branche kan worden vastgesteld hoe gezond jouw branche is. Een marktonderzoeker doet altijd onderzoek naar jouw belangrijkste concurrenten. Dit om uit te zoeken wat hun doelgroep is, welke producten ze aanbieden. Tegen welke prijs ze dat doen en wat hun status is binnen jouw branche. Er wordt onderzocht hoe producten en diensten bij de klant komen. Wie maakt of levert de diensten? Heb je alleen een bedrijf of winkelpand of maak je gebruik van een webwinkel?

Klantonderzoek

Een marktonderzoeker zal ook een klantonderzoek verrichten. Klantonderzoek is nodig om een analyse te maken van je (toekomstige) klanten en hun koopgedrag. Het is voor elk bedrijf belangrijk om te weten welke personen of bedrijven je product(en) of dienst(en) kopen of afnemen, hoe vaak ze bij je bedrijf terugkomen én waarom ze bij jouw bedrijf kopen. Kopen specifieke doelgroepen bij jouw bedrijf of zijn dit minder-specifieke doelgroepen. Een klanttevredenheidsonderzoek behoort ook tot het onderzoek van een marktonderzoeker. Door te onderzoeken welke ervaringen en wensen jouw klanten hebben kun je hierop inspelen. Tevreden klanten zorgen voor nieuwe klanten. De marktonderzoeker weet aan welke richtlijnen en wettelijke bepalingen een tevredenheidsonderzoek moet voldoen.

Wat wordt jouw strategie voor de toekomst?

Wanneer het marktonderzoek is afgerond ontvang je een rapport met conclusies en aanbevelingen. Ik zal dit rapport uitvoerig met jou bespreken. De marktonderzoeker kan je daarna behulpzaam zijn met het uitstippelen van de beste strategie voor jouw bedrijf:

  • Ga je kansen en sterktes benutten om door te groeien?
  • Hoe kun je jouw bedrijf het beste verdedigen en hoe benut je sterke kanten?
  • Hoe kun je zwakke kanten verbeteren om zo nieuwe kansen te benutten?

Een professioneel marktonderzoek is waardevol voor elk bedrijf.

Een professioneel marktonderzoek is waardevol zijn voor elk bedrijf. Of je nu een klein of groot bedrijf hebt, de markt verandert continu. Wanneer je dit niet volgt, staat jouw bedrijf stil en iedereen weet dat stilstand achteruitgang betekent.

Ik heb als marktonderzoeker jarenlange ervaring in het MKB en bij grotere bedrijven. Ik ben enthousiast, serieus en heb hart voor de zaak. De competenties die ik in huis heb en van mij een professionele marktonderzoeker maken zijn:

  • planmatig werken;
  • stressbestendig;
  • analytisch denkvermogen;
  • verbaal en schriftelijk goed in communiceren;
  • zowel als teamplayer of als zelfstandige inzetbaar.

Wil je een gedegen, betrouwbare en objectieve analyse voor jouw bedrijf? Dan ben je bij mij, Jessica Henneman aan het juiste adres.

Wil je ook een professioneel marktonderzoek laten uitvoeren zodat jouw bedrijf tijdig inspeelt op de veranderingen in de markt? Of wil je hier eens met iemand over praten? Neem dan contact op met mij, Jessica Henneman. Ik ben een gespecialiseerd marktonderzoeker. Je kunt mij op freelance of interim basis inhuren. Vul onderstaand contactformulier in met je wensen.


Sparren over marketing?

Marketing is mijn passie. Mijn visie op het vak vind je terug in Publicaties. Ik vind het altijd interessant om andere meningen te horen, dus je reactie is zeker welkom. Wil je weten met welke projecten ik me op dit moment bezig houd? Kijk dan eens onder Professional. Ik sta altijd open voor nieuwe marketinguitdagingen. Dus als je eens wilt sparren, neem gerust contact met me op.

Jessica Henneman
Laatste publicaties
Ga naar de bovenkant