Propositie marketeer2023-02-09T10:13:29+00:00
  • Scriptiebegeleiding Jessica Henneman

Propositie marketeer

Om jouw product of dienst te promoten, is het belangrijk dat je over de propositie daarvan nadenkt. Wat is de meerwaarde van jouw product of dienst en hoe los je het probleem van de klant daarmee op? Een professionele propositie marketeer kan je hierbij ondersteunen en begeleiden. Zelf bezit ik jaren ervaring in de propositie marketing en kan de klant daardoor sneller ervan overtuigen om jouw product, merk of diensten af te nemen in plaats van deze te kopen bij de concurrentie.

Waarde creëren

Als je met propositie marketing aan de slag gaat, is het belangrijk om te weten wat het begrip precies inhoudt. Het is namelijk niet hetzelfde als positionering, maar het is daar wel nauw aan verwant.

De definitie van positionering luidt als volgt:

  • Een merk of artikel aan kenmerken, eigenschappen en associaties verbinden. Hiermee verwerft het merk of het artikel zich een unieke plaats in het hoofd van de afnemer en onderscheidt zich daarmee van de concurrenten.

De definitie van propositie luidt:

  • Een makkelijk te begrijpen reden waarom een klant moet kiezen voor een specifiek product, merk, of dienst en waarom die klant niet moet kiezen voor een alternatief of voor de concurrent.

Bij een propositie is als het ware een voorstel aan de klant waarbij je waarde beloofd. Het moet dan ook de belangrijkste reden zijn waarom die klant bij jou komt kopen en niet bij de concurrent. Dus de propositie is gericht op het creëren van de waarde van een merk, product of dienst voor de klant.

Propositie is een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie en dient daarom goed te worden ingezet om uiteindelijk meer omzet te kunnen genereren voor jouw bedrijf. Hier is een propositie marketeer erg goed in. Wil jij mijn diensten inzetten in jouw onderneming? Of wil je samen met mij kijken wat ik als propositie marketeer kan betekenen voor jouw bedrijf? Meen dan via onderstaand formulier contact met mij op.

Wat doet een professionele propositie marketeer?

Een propositie marketeer kan ervoor zorgen dat de algemene kenmerkende waarden van jouw merk, product of de dienst die je wilt aanbieden, via alle marketinguitingen worden uitgedragen. Dit wordt op zo’n manier ingezet, dat er een oplossing wordt geboden aan de behoeftes van klanten, terwijl die klanten misschien nog niet eens weten dat ze iets willen kopen, of dat ze een probleem hebben. Het doel is om de toegevoegde waarde van een merk, product of dienst aan te tonen, waardoor klanten het willen afnemen bij jóuw bedrijf en niet bij de concurrent om de hoek.

Professionele propositie marketeer

Als propositie marketeer heb ik al jarenlang ervaring. Ik heb intussen al vele kleine en grotere bedrijven bij de propositie marketing geholpen. Regelmatig zag ik dat de propositie niet goed werd ingezet, omdat het niet concreet genoeg en niet controleerbaar was. Daardoor was de geloofwaardigheid van het product of de dienst ver te zoeken. Zonde, want daardoor heeft de propositie marketing een averechts effect op de (potentiële) klanten. Door mijn ervaring en kennis kan ik, als professionele propositie marketeer, slechte proposities omzetten in concrete en toetsbare proposities, waardoor er een sterkere propositie ontstaat.

Dit heeft de volgende voordelen:

  • omzetstijging;
  • kostenverlaging;
  • efficiencyverhoging;
  • verhoging betrouwbaarheid bij de (potentiële) klanten;
  • minder personeelsverloop.

Hoe staat het met jouw propositie?

Ben je er niet zeker van of jouw propositie marketing sterk is, geef dan antwoord op onderstaande vragen. Als je een aantal keren ‘nee’ kunt antwoorden, dan is het tijd om een professionele propositie marketeer in te huren.

Is het verstandig om een professionele propositie marketeer in te schakelen?

Het is altijd verstandig om een professionele propositie marketeer in te schakelen. Maar helemaal als je jezelf de volgende vragen stelt;

  • Weet je op welk marktsegment(en) je je wilt richten?
  • Snap je waar en waarom ergens behoefte aan is?
  • Ken je de kwantitatieve en kwalitatieve aspecten van de waarde waar jouw klanten naar op zoek zijn?
  • Begrijp je hoe jij gebruik kunt maken van de waardes van jouw bedrijf in de aangeboden producten en diensten?
  • Geef je duidelijk antwoord op de vraag vanuit de markt en gebruik je de waardes van jouw bedrijf hierin?
  • Heb je de waarde die je levert vergeleken met de waarde die door jouw concurrenten wordt geleverd?
  • Maak je gebruik van geloofwaardig bewijs (reviews e.d.) om jouw propositie te kunnen onderbouwen?
  • Heb je de propositie in al jouw interne en externe communicatie verwerkt?

Bovenstaande vragen geven al aan dat een propositie niet zomaar is geformuleerd. Hier moet je goed over nadenken en het moet vooral concreet en betrouwbaar zijn. Het moet goed aansluiten op jouw bedrijf en de visie en missie daarvan. Pas als dat allemaal klopt, kun je ervan profiteren.

Wat kan ik voor jou betekenen?

Als professionele propositie marketeer neem ik, Jessica Henneman, jouw propositie marketing onder de loep en optimaliseer deze. Daarnaast geef ik jouw marketingteam de tools om in de toekomst de propositie te versterken. Dit doe ik met een frisse blik en jarenlange ervaring op dit gebied. Bovendien heb ik als doel, jouw bedrijf te laten groeien. Daar zet ik mij zich voor de volle 100% voor in.

Benieuwd wat ik, als propositie marketeer, voor jouw propositie kan betekenen? Neem dan contact met mij op via onderstaand formulier, ik kom graag een keer met je sparren!


Sparren over marketing?

Marketing is mijn passie. Mijn visie op het vak vind je terug in Publicaties. Ik vind het altijd interessant om andere meningen te horen, dus je reactie is zeker welkom. Wil je weten met welke projecten ik me op dit moment bezig houd? Kijk dan eens onder Professional. Ik sta altijd open voor nieuwe marketinguitdagingen. Dus als je eens wilt sparren, neem gerust contact met me op.

Jessica Henneman
Laatste publicaties
Ga naar de bovenkant