B2B-marketing verandert

4
JAN
2019

B2B-marketing verandert

B2B-marketing werd vooral geassocieerd met saai en suf. Voorheen werd vooral de focus gelegd op de technische specs van een product of dienst. Gelukkig snappen B2B-marketeers dat dit niet meer werkt. Een meer persoonlijke aanpak met een creatieve ondergrond en een humoristische knipoog zwaaien steeds meer de scepter. In mijn artikel ‘B2B-marketing verandert in sneltreinvaart’ (lees hier het volledige artikel), leg ik uit hoe je dit als marketeer het beste kunt doorvoeren. In deze blog een korte samenvatting.

Humor en lef

Om je als marketeer mee te nemen in de veranderende wereld van B2B-marketing kan ik je beter eerst enkele voorbeelden laten zien. Zo creëerde Volvo Trucks met een ludieke video hoe robuust en sterk Volvo trucks zijn, zonder een saaie opsomming te geven over de technische specificaties: https://youtu.be/Jf_wKkV5dwQ. Een ander voorbeeld is van Brothers UK. Zij laten met deze video vol humor zien hoe labels en etiketten het verschil kunnen maken in iemands leven: https://youtu.be/87BmETSqxcY.

Twee voorbeelden die natuurlijk ontzettend overdreven zijn, maar daarom wel de boodschap overbrengen. Ten eerste is zo’n opvallende video goede content om te delen, ten tweede verveelt het niet om naar te kijken en luisteren en ten derde blijft het hangen! Goede B2B-campagnes die dus wél werken! Maar deze manier van marketing vraagt om een flinke dosis humor en lef, want niet elk bedrijf durft zomaar uit zijn comfortzone te stappen. Pas als ze het lef tonen dit wel te doen en zien wat zo’n humoristische campagne voor cijfers laat zien, is het interessant.

Op maat

Door een campagne van B2B-marketing boeiend te maken, kan bereik en een succesvolle leadgeneratie worden opgebouwd. De juiste content staat in dienst van de potentiële klant, want deze inspireert, geeft je een glimlach, beantwoordt vragen, geeft je gemak en helpt je verder. Een succesvolle campagne vraagt dus om op maat gesneden content, die aansluit op de doelgroep, het product en de fase in het koopproces. De B2B-marketing wordt dus meer persoonlijk en minder agressief.

Aan de slag met B2B marketing

Ben je een marketeer die een B2B-campagne moet opzetten? Laat dan jouw creatieve kant zien en heb het lef om outside the box te denken! Je zult zien dat het zijn vruchten afwerpt. Mocht je nog wat extra tips nodig hebben, lees dan mijn hele artikel of neem contact op met Sloterplas Management en vraag naar Jessica.