Het proces om hoger in Google te komen heet SEO (Search Engine Optimization). Wanneer je SEO verbeterd heeft dat direct invloed op het aantal mensen die je website bezoeken. Het verbeteren van de SEO wordt gedaan met SEO-tools. SEO-tools zijn extensies (software) die nuttige informatie geven over dat wat mensen zoeken. Met deze informatie krijg je een helder overzicht hoe je met jouw website beter kunt scoren in de zoekresultaten. Er zijn verschillende SEO-tools om je hierbij te helpen waarvan we er hier enkele omschrijven. Wanneer je zelf SEO-optimalisatie wilt uitvoeren, dan moet je daar wel wat tijd aan besteden omdat je je moet verdiepen in die SEO-tools waarbij enige kennis van SEO wel vereist is. Daarom besteden veel bedrijven SEO uit aan een SEO-professional.

Wat is SEO?

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie en is een verzamelnaam voor de processen die de ‘organische’ vindbaarheid van je website of webshop verbeteren (optimaliseert). SEO zorgt ervoor dat niet alleen meer mensen je webpagina bezoeken, maar dat die bezoekers ook relevante bezoekers zijn. Het verbeteren van je webpagina bestaat uit meerdere handelingen, die worden uitgevoerd met behulp van SEO-tools. Door SEO toe te passen stijgt je webpagina in de zoeklijst (ranking) bij zoekmachines. SEO wordt gedaan door:

  • Zoekwoorden optimalisatie
  • Linkbuilding
  • Het schrijven van relevante én duidelijke content
  • Het gebruiken van overzichtelijke metadata

Door SEO komt je website of webshop hoger op de ranglijst bij zoekmachines zoals Google en Bing.

Zoekwoorden optimalisatie

Als mensen op het internet gaan zoeken typen ze bepaalde zoekwoorden in. Deze zoekwoorden zorgen ervoor dat er relevante websites worden getoond. Jouw website wordt niet zomaar gevonden want je moet ‘laten zien’ dat jouw website relevant is bij een zoekopdracht. Google streeft ernaar om het gebruikers zo makkelijk mogelijk te maken door de relevantste informatie aan te bieden. Om te zorgen dat jouw website op Google wordt gevonden heb je dus relevante zoekwoorden nodig. Om de juiste zoekwoorden te bepalen kun je een SEO-tool gebruiken, in dit geval dus een zoekwoordentool (keyword tool).

Linkbuilding

Bij SEO is linkbuilding één van de belangrijkste technieken om hoger in de Google-resultaten te komen. Met linkbuilding bouw je autoriteit op. Bij linkbuilding zorg je dat links op andere websites ‘doorlinken’ naar jouw website. Een link naar jouw website is, net als bij wetenschappelijke artikelen, een soort bronvermelding en geeft aan dat je relevant bent. Wanneer jouw website wordt vermeld als een ‘belangrijke of bepaalde’ bron, dan waardeert Google die informatie en plaatst je hoger in de ranglijst als gelijksoortige websites zonder die linkjes. Linkbuilding vergt veel tijd en een lange adem omdat het niet alleen een kwestie is van veel linkjes, maar van relevante linkjes.

Relevante en duidelijke content

De tekst op je webpagina is bedoeld voor de bezoekers en moet daarom ook relevant zijn voor die bezoeker om te lezen. Het plaatsen op je website van alleen zoekwoorden heeft dus geen enkele zin. Zoekmachines zoals Google meten hoelang bezoekers gemiddeld op je website zijn en kunnen ook zien hoe bezoekers de content op jouw website waarderen. Zoekmachines passen hun rangschikking hierop aan! Wanneer de content op je website niet aansluit bij de behoefte van de bezoekers zullen ze niet doorklikken naar de volgende pagina en blijven ze niet lang op jouw website. Dat betekent dat je niet hoog komt te staan in de zoekresultaten. Een SEO tool voor content optimalisatie is hierbij dan ook welkom.

Metadata gebruiken

Metadata zijn gegevens over data, ofwel de gegevens die de data omschrijven. Kort gezegd is metadata de hele structuur van een website behalve de content. Metadata kan worden ingezet voor relevante doeleinden zoals voor een zo hoog mogelijke ranking binnen zoekmachines. Voorbeelden van metadata zijn:

  • Title tag, een HTML-element dat de titel van een webpagina aangeeft.
  • Description tag, is de beschrijving van jouw webpagina die maximaal 145 karakters mag hebben inclusief spaties!
  • Keywords (zoekwoorden), belangrijke woorden (sleutelwoorden) in een tekst die de betekenis van die tekst beschrijven.

Crawlers, bots of spiders, zijn een soort robots die zoekmachines inzetten om websites te scannen en te begrijpen. Metadata die verbeterd is, zorgt ervoor dat deze crawlers de website beter begrijpen en daarmee kom je weer hoger in de ranglijst.

SEO, zoekmachine optimalisatie, waarom is dat belangrijk?

Er zijn eigenlijk twee verschillende manieren om mensen bewegen om naar jouw website te gaan, SEO en SEA. De eerste manier is ‘de organische weg’ (SEO) waarmee je zorgt dat je jouw website verbetert en optimaliseert. De tweede manier is ‘de betalende’ (SEA) manier. Hiervoor betaal je ‘aan de zoekmachine’ voor advertenties die naar jouw website leiden en dat zorgt ervoor dat er meer bezoekers naar jouw website komen. Het voordeel van zoekmachine optimalisatie (SEO):

  • Je zorgt ervoor dat je meer bezoekers je website vinden zonder hiervoor een vast bedrag te betalen
  • Relevantie speelt voor zoekmachines een bepalende rol. Door SEO krijg je meer relevante bezoekers op je website of in je webshop
  • Er wordt bij SEO gezocht naar de behoefte van een klant (pull-marketing)
  • SEO werkt lang door in tegenstelling tot SEA waarmee je direct uit beeld bent als je stopt met adverteren