Social media trends voor jouw online marketing strategie
Als bedrijf wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken en interactie creëren met je doelgroep. Social media trends laten je zien wat er gebeurt op verschillende sociale platformen. Denk aan nieuwe technologieën zoals AR of de groeiende waarde van social commerce en authentieke content. Zo kun je er als bedrijf makkelijker op inspelen en meer betrokkenheid genereren bij je doelgroep.
Social media trends op Instagram, TikTok, Facebook, Pinterest en meer
Social media trends zijn veranderingen en ontwikkelingen binnen het gebruik van social media door bedrijven, consumenten en overige gebruikers. Dit gaat bijvoorbeeld om het gebruik van specifieke hashtags, de populariteit van bepaalde audio’s, filters of het toenemende belang van korte video’s op social media. Deze trends kunnen verschillen per social media platform zoals TikTok, Pinterest of Facebook. Maar ook zijn er genoeg social media trends per platform die elkaar overlappen.
Sommige recente social media trends zijn bijvoorbeeld het toenemende belang van micro-influencer marketing, de metaverse community’s en de toename van social commerce. Deze trends zijn overkoepelend over bijna alle social media platformen. Maar ook zijn er specifieke trends voor alleen Instagram bijvoorbeeld. Denk aan nieuwe filters en populaire hashtags die alleen bij Instagram te vinden zijn. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van deze verschillende trends, omdat ze snel kunnen veranderen en je daardoor snel kunt achterblijven.
Het is ook belangrijk om te onthouden dat social media trends niet voor iedereen hetzelfde zijn en dat wat voor de één werkt, niet noodzakelijk voor een ander werkt. Het is daarom belangrijk om te experimenteren en te zien wat voor jouw bedrijf of merk het beste werkt. Hulp nodig bij je social media strategie? Als ervaren social media specialist kan ik jouw social media een ware boost geven.
Waarom is het belangrijk om social media trends te volgen?
Door social media trends te volgen, kun je ervoor zorgen dat je content relevant blijft en aansluit bij wat je doelgroep interessant vindt. Dit kan leiden tot meer betrokkenheid en een groter bereik voor je bedrijf op social media. Daarnaast kan het ook helpen om ervoor te zorgen dat je bedrijf niet achterloopt op de concurrentie. Als je concurrenten al gebruik maken van bepaalde social media trends en jij niet, kun je dat vaak al snel terugzien in de social media performance cijfers. Door mee te gaan met de trends, blijf je relevant en kun je ervoor zorgen dat je social media marketing strategie altijd up-to-date is.
Hoe houd je jezelf op de hoogte van de nieuwste social media trends?
Er zijn 5 belangrijke manieren waarop je als bedrijf of merk altijd op de hoogte blijft van social media trends:
1. Volg relevante influencers en industrie-experts. Eén van de manieren om op de hoogte te blijven van de laatste trends, is door te volgen wat bekende influencers en industrie-experts delen op social media. Zij zijn vaak goed op de hoogte van wat er speelt in de industrie en delen interessante en relevante informatie. Leer dus van hen, kijk wat werkt en wat juist niet werkt. Zo kun je dezelfde trends ook uitproberen in jouw social media content.
2. Meld je aan voor interessante nieuwsbrieven over social media marketing. Er zijn verschillende online platformen en blog websites die regelmatig de nieuwste social media trends en technologieën de wereld in brengen. Ga dus vooral op zoek naar je favoriete social media marketing blogger en meld je aan voor minimaal 2 verschillende nieuwsbrieven. Zo ben je elke dag, week of maand up-to-date over de laatste social media nieuwtjes.
3. Bezoek online marketing of social media conferenties. Er zijn verschillende bijeenkomsten, webinars en conferenties die gaan over social media marketing. Sommige zijn gratis, maar sommige kosten ook geld. Kijk daarom eens rond naar de verschillende mogelijkheden en ontdek wat bij jou past. Door het bezoeken van deze conferenties, bijeenkomsten of webinars houd je jezelf niet alleen op de hoogte van de laatste trends, maar breid je ook je netwerk uit binnen social media.
4. Experimenteer met verschillende trends. Door te experimenteren kun je ontdekken wat het beste aansluit bij je doelgroep en wat voor jouw bedrijf het meeste oplevert. Sommige trends zijn namelijk alleen aantrekkelijk voor een jongere doelgroep en andere trends misschien meer voor een oudere doelgroep.
5. Maak gebruik van social media analytics. Door gebruik te maken van social media analytics, kun je inzicht krijgen in wat er speelt op social media en wat goed werkt voor je bedrijf. Zo kun je bijvoorbeeld zien welke posts het beste scoren qua engagement en welke hashtags het meest gebruikt worden. Door inzicht te creëren in de prestaties van je content, kun je beter zien welke trends wel of niet werken voor jouw doelgroep.
Zo vul je je content plan met social media trends
Voor een content plan zijn een aantal aspecten van belang. Denk aan je schrijfstijl, je merkkleuren, je doelgroep en je visie als merk. Zo behoud je je eigen authentieke merk in je content. Maar ook is het belangrijk om verschillende social media trends te implementeren in je content plan.
Bedenk daarom een fijne balans tussen social media trends en eigen authentieke content. Deze balans zorgt ervoor dat je trouw blijft aan je volgers en je eigen kernwaardes, maar ook dat je interessant blijft door mee te bewegen met huidige trends. Zet je maandelijkse of wekelijkse social content alvast klaar in een content plan, zo houd je overzicht in hoe vaak je social media trends plaatst en hoe vaak je je authentieke content behoud.
Zorg er ook voor dat je regelmatig nieuwe content plaatst. Gemiddeld gezien volgen social media gebruikers zo’n 300 andere social media profielen en zijn er ook nog eens verschillende social media platformen. Om te blijven opvallen is het daarom belangrijk om zeer regelmatig content te plaatsen. Social media trends kunnen hierbij helpen, er stromen continue weer nieuwe trends binnen. Denk aan nieuwe filters, audio, content types en meer. Zo blijf je interessant, ondanks de grote hoeveelheid aan posts.
Meer weten over social media marketing voor jouw bedrijf of merk? Bekijk dan alle artikelen over social media en ontdek interessante tips.
Neem contact op via onderstaand formulier voor een vrijblijvende kennismaking. Een scherp extern oog is immers altijd waardevol voor jouw bedrijf!