TikTok leuk en een effectief marketingplatform

Op veel liedjes worden tegenwoordig korte dansjes gemaakt. Deze dansjes worden gefilmd en de filmpjes zie je vervolgens terug op het nieuwe platform TikTok. Maar hoe werkt TikTok nu eigenlijk? En wie maakt er gebruik van TikTok?

TikTok

TikTok is een app waarop je kleine korte filmpjes van jezelf kan plaatsen. Je kunt de TikTok-app gratis downloaden op je telefoon. Om filmpjes te kunnen uploaden, moet je eerst een account aanmaken. Dit kun je doen met je e-mailadres of met je Facebook-account. Wanneer je jezelf hebt geregistreerd, kun je onbeperkt filmpjes uploaden en bekijken via de app.

Hoe werkt het?

Wanneer je inlogt op de app, krijg je twee tabbladen te zien. Het eerste tabblad is de ‘Following’ pagina. Op deze pagina verschijnen de video’s van de mensen of accounts die jij volgt. Daarnaast is er de pagina ‘For you’. Op deze pagina komen video’s en accounts voorbij waarvan TikTok denkt dat deze passen bij jouw interesse. Hoe meer je de app gebruikt, des te meer informatie krijgt TikTok met betrekking tot jouw voorkeuren. Hierop past de app de content aan die voor jou zichtbaar is. Op deze pagina kun je eindeloos blijven scrollen en helemaal verdwalen in allerlei leuke video’s.

Zelf een video uploaden

Naast dat je video’s van anderen kunt bekijken, is het ook mogelijk om zelf een video te uploaden. Hiervoor ga je naar het plus-icoontje. Je begint met het kiezen van een geluidsfragment of liedje. TikTok heeft een bibliotheek vol met verschillende liedjes en geluiden, waardoor er altijd een fragment tussen zal zitten wat jou aanspreekt. Naast geluid is er natuurlijk ook beeld nodig. De volgende stap is dan ook om bewegende beelden te plaatsen onder het geluidsfragment. Je kunt live een video opnemen tijdens het geluidsfragment, maar je kan er ook voor kiezen om een opgeslagen video te uploaden. Daarnaast kun je het geluidsfragment schuiven, zodat het beeld altijd perfect overeenkomt met het geluid. Tot slot kun je de video afwerken met leuke of gekke effecten, het schrijven van een caption (tekst onder de video) of door het gebruiken van een hashtag. Alle stappen doorlopen? Dan is het tijd om jouw video te uploaden.

Let’s go viral

Wanneer je een video post op TikTok, wil je natuurlijk ook proberen om zoveel mogelijk hartjes en reacties te krijgen onder jouw video. Er is nooit garantie voor succes, maar er zijn wel een aantal tips om je video onder de aandacht te brengen. Zo is één van de tips om je video kort en eenvoudig te houden. Op deze manier zullen mensen sneller blijven hangen bij jouw video. Ook is het slim om gebruik te maken van iets wat mensen herkennen want dit wekt veel interesse. Volg de trend, vermeld een hashtag, kies een populair liedje of doe mee aan een populaire challenge. Daarnaast is de tip om creatief te zijn in je video. Maak gebruik van effecten en filters en plaats teksten in de video, zodat je ook een boodschap over kunt brengen. Zorg er dan wel voor dat de tekst zichtbaar en centraal in beeld is. De laatste en zeker ook de belangrijkste tip: have fun! Het is tenslotte de bedoeling om plezier te hebben tijdens het maken van jouw video.

Wie maakt er gebruik van TikTok?

Niet alleen jongeren maken gebruik van de app TikTok, ook influencers (bekende mensen via social media) en andere beroemdheden posten hier regelmatig hun video’s. Vaak worden devideo’s van influencers en beroemdheden veel bekeken door fans. Dit is dan ook een reden voor bedrijven en merken om samen te werken met deze populaire mensen. Doordat de influencers en beroemdheden in samenwerking met een bedrijf of merk video’s maken met een product, wordt dit product gezien door veel mensen. Deze manier van marketing wordt product-placement genoemd. Vaak wordt dit ook vermeld bij een video zodat fans weten dat er sprake is van betaald partnerschap, oftewel dat de influencer samenwerkt met het bedrijf of het merk. Bedrijven en merken zetten deze manier van marketing steeds vaker in met als doel om zoveel mogelijk mensen te bereiken met de video’s op TikTok.

Bedrijven en merken

Daarnaast zie je ook dat bedrijven en merken steeds meer zelf een account aanmaken op de app. Omdat de app een platform is wat veel wordt gebruikt door jonge mensen, is het voor veel bedrijven en merken de perfecte plek om reclame te maken voor hun diensten of product. Deze manier van marketing is nieuw, maar werkt wel! De bedrijven en merken maken korte, soms grappige, video’s om hun product onder de aandacht te brengen. Door het gebruik van hashtags wordt hun video vervolgens opgepakt door verschillende kijkers, in de hoop dat de video viral gaat. Daarnaast koppelen de bedrijven en merken hun website of andere platformen aan hun account, zodat bezoekers vanuit het TikTok account snel en eenvoudig door kunnen klikken naar de bewuste website. TikTok is dus naast dat het een leuk platform is voor jongeren, ook het nieuwe marketing-platform voor bedrijven en merken.

Lees het artikel op TechGirl