Steeds meer mensen kopen online. Zelfs nu de winkels weer open zijn, zie je dat die trend doorzet. Dat zorgt ervoor dat steeds meer winkels een website hebben en dat daardoor de markt vergroot wordt. Om ervoor te zorgen dat jouw klanten klant bij je blijven en voor het aantrekken van nieuwe klanten wordt een online marketeer ingezet. Een online marketeer kan met online marketing meer klanten trekken door bijvoorbeeld gebruik te maken van Social Media. Online marketing creëert klant loyaliteit waardoor de betrokkenheid van klanten wordt vergroot.

Wat doet een online marketeer

Een online marketeer is iemand die producten of diensten online op de markt zet, vermarkt. Andere benamingen voor een online marketeer zijn: internetmarketeer of digital marketeer. Het werk van een online marketeer omvat alle activiteiten die nodig zijn om de verkoop van diensten en producten te bevorderen. Deze werkzaamheden moeten ervoor zorgen dat een bedrijf zijn (haar) doelstelling bereikt. Een online marketeer start met het bedenken van een strategie nog voor wordt gestart met het uitvoeren van de werkzaamheden. Een online marketeer is verantwoordelijk voor zowel het strategische als het uitvoerende aspect. De werkzaamheden die een online marketeer uitvoert zijn divers en uiteenlopend en hebben tot doel dat de verkoop van producten en diensten wordt vergroot.

Waarvoor kan een online marketeer worden ingezet?

Online marketeers zijn allround opgeleid en bezitten kennis en vaardigheden op tal van domeinen. Van een aantal van deze domeinen die hieronder genoemd worden leggen we uit waarom die zo belangrijk zijn:

  • Online strategie aan de hand van analyses en rapportages
  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • Zoekmachine adverteren (SEA)
  • E-mailmarketing
  • Socialmediamarketing
  • Content beheer
  • Conversieoptimalisatie
  • CRM (Customer Relationship Management)

Online strategie, analyses en rapportages

Een online marketeer start met het maken van een online marketing strategie, ofwel een lange termijn planning. Hierbij wordt vaak samengewerkt met de hoofden van anderen afdelingen. Er worden data geanalyseerd en inspanningen gemeten waarvan rapportages worden gemaakt. De strategie wordt opgesteld aan de hand van die rapportages en analyses. Door te blijven analyseren en rapporteren kunnen goede overzichten worden gemaakt voor vergelijking. Een goed strategieplan gaat om data, techniek, capaciteit van de organisatie, de doelstelling die men wil halen, maar ook om de doelgroep(en), het personeel en kosten.

Zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA)

Met zoekmachine optimalisatie (SEO) wordt de website verbeterd met als doel een hogere positie te krijgen in een zoekmachine, met name in Google. Hierbij spelen zoekwoorden een grote rol en hiervoor wordt, door een online marketeer, een zoekwoord analyse uitgevoerd. Door goede webteksten en de juiste zoekwoorden wordt dan geprobeerd om een hogere ranking te bereiken. Naast SEO kan een online marketeer SEA inzetten; het zoekmachine adverteren. Hiervoor is wel budget nodig omdat, in de meeste gevallen, moet worden betaald voor elke persoon die jouw website bezoekt. Het is wel een snelle manier om meer (potentiële) klanten naar je website te trekken.

E-mail- en Social-Mediamarketing

Het sturen van e-mails is een directe vorm van marketing. Door het sturen van persoonlijke, op maat gemaakte e-mails aan je doelgroep wordt deze groep geïnformeerd en kun je ook producten en diensten aanbieden. De meest gebruikte vorm hierbij is de nieuwsbrief per email. Tegenwoordig kan er, wanneer een (potentiële) klant iets op de website download, een hele reeks aan e-mails in gang worden gezet. Hierbij is het de bedoeling dat die persoon alleen die informatie ontvangt waarin hij of zij geïnteresseerd is. Dit heet Marketing automation. Daarnaast kan gebruik gemaakt worden van Social Media voor het vermarkten van je product of dienst. Denk hierbij aan Facebook, X (voorheen Twitter), Instagram, TikTok etc. Een online marketeer is op de hoogte van deze vormen van online marketing.

Content beheer

Content beheer betekent het beheren van het content (de tekst) van een website, zoals webteksten en afbeeldingen. Er moet eerst content worden gemaakt en deze moet worden geplaatst op CMS ofwel op een content management systeem. Dit is een softwaretoepassing waarin je, zo eenvoudig mogelijk, eventueel zelf de inhoud van de website kunt beheren. Goede content zorgt ervoor dat je website vindbaar is. Maar ook de gebruiksvriendelijkheid van de website belangrijk. Niet alleen het maken en plaatsen van content is veel werk, ook het onderhouden van die tekst is belangrijk omdat zo bestaande content up-to-date wordt gehouden. Een online marketeer onderzoekt de structuur en de gebruiksvriendelijkheid, voor klant en zoekmachine, van je website. De online marketeer begrijpt dan ook hoe de meeste CRM systemen werken.

Waarom zou je een online marketeer inschakelen?

Een online marketeer zorgt ervoor dat er constant verkeer wordt gestuurd naar de website. Dat wordt letterlijk gedaan door SEO en SEA toe te passen. Maar ook door pagina’s die niet goed worden bezocht aan te passen met betere zoekwoorden of andere content. Steeds meer mensen gebruiken het internet om te shoppen. Door je website up-to-date te houden, met de juiste content en de website zo gebruiksvriendelijke mogelijk te maken trek je meer online bezoekers. Meer bezoekers betekent meer kans op kopers en daarmee meer omzet.