Wat is e-mail marketing

E-mail marketing is een term die je steeds vaker hoort, maar wat is e-mail marketing? E-mail marketing omvat in feite alle vormen van marketing die wordt gedaan via e-mail. De bekendste vormen van e-mail marketing is het versturen van;

  • Nieuwsbrieven
  • Product mailing
  • Brochures
  • Aanbiedingen
  • Aankoopbevestiging
  • Klanttevredenheidsonderzoek

Bij e-mail marketing gebruiken organisaties en bedrijven het e-mail kanaal om, per e-mail, een boodschap over te brengen aan hun klanten of aan geïnteresseerden. Het inzetten van e-mailmarketing zorgt voor:

  • Het genereren van meer verkeer naar je website
  • Het verhogen van het aantal aankopen en hiermee meer omzet genereren
  • Het genereren van meer leads
  • Het verhogen van de klantloyaliteit

E-mail marketing wordt gebruikt als communicatiemiddel met een bepaalde doelgroep. Zoals gezegd wordt er een boodschap overgebracht waarbij de content verschillend kan zijn van nieuwsbrief tot klanttevredenheidsonderzoek.

Wat is e-mail automation?

Bij e-mail automation worden ook e-mails verstuurd door organisaties en bedrijven naar klanten, maar dan op een geavanceerde manier. Bij e-mail automation worden de e-mail geautomatiseerd verstuurd op het juiste moment met de juiste boodschap naar de juiste persoon. Denk hierbij aan het versturen van een felicitatie bij een verjaardag, of om aan te geven dat er nog een product staat in de winkelwagen op de webshop. Deze geautomatiseerde e-mails ontvangt alleen die persoon (één persoon) op basis van de gegevens van die persoon. Geautomatiseerde e-mails zijn dan ook veel relevanter voor een ontvanger. Dit in tegenstelling tot een e-mail bericht waarmee de nieuwsbrief van een bedrijf of organisatie wordt verstuurd. Dat bericht kan worden verstuurd naar honderden klanten tegelijk.

Waarom zou je e-mailmarketing inzetten?

Er zijn veel voordelen om e-mail marketing in te zetten. E-mail marketing is een communicatiemiddel waarmee je direct in contact kunt zijn en blijven met je doelgroep. Hierdoor kun je die doelgroep betrokken houden bij je organisatie. Met e-mail kun je makkelijk en snel communiceren en als je dat wilt, kun je zelfs boodschappen op persoonlijk niveau uitwisselen. E-mail is een zeer krachtig en effectief kanaal. Daarnaast kan e-mail prima samengaan met andere marketingactiviteiten zoals:

  • SEA (Search Engine Advertising),
  • SEO (Search Engine Optimization)
  • Social-Media-Advertising

Een ander voordeel van e-mail marketing is dat je de investering in e-mail marketing makkelijk terug kunt verdienen. Uit onderzoek is gebleken dat elke euro die wordt uitgegeven aan e-mail marketing ongeveer 30 euro opbrengt. Een ROI (return on investment) van 1:30. Dat kan door geen enkel ander marketingkanaal worden geëvenaard. Dat komt doordat de doelgroep waarmee je communiceert, heeft actief aangegeven jouw onderneming interessant te vinden. Nog een voordeel, voor die communicatie hoef je niets te betalen!

Wat zijn de voordelen van e-mail marketing?

E-mail marketing heeft meerdere voordelen zoals:

E-mail marketing is het goedkoopste marketingkanaal. De kosten zijn laag, het kost je (bijna) niets om een e-mail te sturen naar grote doelgroepen. (geen enveloppen, geen portokosten.) Je betaalt natuurlijk een vast bedrag aan je provider, maar deze kosten zijn niets in vergelijking met de kosten voor adverteren via Google Ads of via Social Media, hier betaal je vaak per klik en dat bedrag kan aardig oplopen.

E-mail marketing verstuur je naar mensen die zelf hebben aangegeven dat ze meer informatie willen ontvangen van jouw bedrijf. Sommige door het inschrijven van je nieuwsbrief anderen door het kopen van een van je producten. Omdat ze actief hebben aangegeven interesse te hebben zijn ze ook eerder geneigd om (opnieuw) een product te kopen.

Je kunt een e-mail versturen naar wie je wilt, naar hoeveel personen je wilt, wanneer je wilt (24/7) en deze wordt ook direct ontvangen door iedereen aan wie jij de mail verstuurd. Bij Facebook, Instagram en Google is dit zeker niet het geval. Je zoekresultaten worden bij Google alleen getoond als je relevant genoeg bent. Een e-mail wordt vaak de eerste dag al geopend en dat betekent ook snel resultaat.

Je kunt een e-mail makkelijk personaliseren door de gegevens te gebruiken die je van iemand hebt ontvangen zoals het plaatsen van een voornaam. Stuur content op basis van interesse die is getoond door iemand of op basis van het geslacht van iemand. Hoe persoonlijker de communicatie, hoe meer kans op succes.

E-mail is schaalbaar door automatisering. Het proces hoeft maar één keer goed worden ingericht en kan daarna geheel automatisch worden gebruikt. De boodschap kan altijd worden aangepast met persoonlijke interesses.

Het e-mailadres waarmee je e-mails verstuurd is van jezelf en dus geen eigendom van één of ander bedrijf. Je beheert je eigen e-mailadres en bent baas over je eigen contactenlijst die je opslaat in je eigen database. Je bent dus niet afhankelijk van anderen. E-mail is een blijvend kanaal dat nog steeds groeit.

Bij gebruik van e-mail software worden alle interacties van de ontvangers van jouw e-mail vastgelegd. Zo kun je registreren hoeveel e-mails er worden geopend, wie zich heeft ingeschreven of afgemeld en hoe vaak er op een link is geklikt.

Interesse om te starten met e-mail marketing?

Ben je, na het lezen van dit artikel, ervan overtuigd dat je ook met e-mail marketing aan de slag moet gaan, maar heb je geen idee waar te beginnen? Neem dan, geheel vrijblijvend, contact op met Jessica Henneman. Zij is een marketingtopper met jarenlange ervaring en weet alles van e-mail marketing. Door met haar te sparren kan ze erachter komen hoe je voor jouw onderneming e-mail marketing het beste kan inzetten!