Wat is een Unique Selling Point (USP) of een Unique Selling Proposition?

De letterlijke vertaling van USP (Unique Sellling Point) is een uniek verkooppunt en van Unique Selling Proposition is dat Uniek verkoop voorstel. Een USP is dus een uniek punt of voorstel ofwel de unieke eigenschap, reden of aanbod van een product. Hiermee onderscheidt dit product zich van gelijksoortige producten. Een merk of een product onderscheidt zich van de rest met een USP, maar USP is geen korting of tijdelijk aanbod. Een USP is een vast onderdeel van dat product. Door concurrentie wordt het steeds moeilijker om een product of dienst te verkopen, maar niet als je, door een uniek element toe te voegen, ervoor zorgt dat klanten jouw product kiezen boven eenzelfde product van een concurrent. Natuurlijk bestaat het risico dat de concurrentie dit unieke element kopieert waardoor dat unieke element niet meer bestaat.

Je concurreert tegenwoordig met de hele wereld

Als je via internet een product of dienst verkoopt kan iedereen dit product of de dienst kopen, daarbij maakt het niet uit waar die klant woont. Maar ook elk bedrijf, uit de hele wereld, kan zijn product aanbieden op internet. Aan de ene kant betekent het dus dat je vanuit de hele wereld bestellingen kunt ontvangen, maar aan de andere kant betekent het dat je vanuit de hele wereld concurrentie kunt verwachten. Daarom is het belangrijk dat jouw product, dienst of merk zich direct onderscheid vergeleken met de producten van al die andere aanbieders. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw product, dienst of merk zich onderscheidt van al die anderen? Dat kun je doen door een USP te maken. Maar zelf een USP maken is moeilijk of je nu zelfstandig ondernemer bent of een groot bedrijf hebt.

Een goede USP

Het formuleren van een goede weloverwogen USP geeft klanten snel en eenvoudig een antwoord over jouw product, dienst of merk. Eén van de bekendste USP’s is; Echt HEMA. Dit is een slogan die iedereen kent. Een andere bekende USP is; smelt in je mond, niet in je hand. Een USP benadrukt de sterke kanten van het merk of product. Het is gebaseerd op unieke voordelen of eigenschap van het product of merk. Helaas is alleen een uniek voordeel of eigenschap meestal niet genoeg om een goede USP te zijn. Klanten zijn op zoek naar iets wat ze nergens anders kunnen vinden. Zoals gezegd zal een goed USP ervoor zorgen dat er een doelgerichte marketingstrategie van jouw product ontstaat. Een goede USP heeft invloed op alle andere marketingteksten en boodschappen binnen jouw bedrijf.

Aan welke eisen zou een USP moeten voldoen?

Een goed USP moet de sterke kanten van je product of merk benadrukken en daarom ook gebaseerd zijn op de unieke voordelen van je product of merk. USP’s zouden moeten voldoen aan enkele eisen:

  • Zich verplaatsen in de klant
  • Geschreven vanuit het perspectief van die klant
  • Begrijpen waarom de klant een product koop
  • Weergeven waarom een klant voor een bepaald product zou moeten kiezen en niet voor een vergelijkbaar product
  • Het voordeel precies weergeven dat de motivatie is voor de klant om iets te kopen
  • Uniek zijn en iets hebben dat de concurrent niet heeft

Wat je zeker niet moet doen is een USP maken waarbij je vooraf weet dat je die belofte niet nakomt. Geef niet aan dat een merk of een product een unieke eigenschap heeft als dit niet zo is, je zult hiermee klanten verliezen in plaats van aantrekken!

Wanneer kan een USP de klant overtuigen?

Om een klant te overtuigen is het goed als een USP:

  • Met goede argumenten en zelfbewust overkomt. Het is de bedoeling dat de eigenschap waarin je verschilt van je concurrent blijft hangen!
  • Gericht is op de wens(en) van je klanten. Pas als het voor je klanten ergens om gaat krijgt ‘uniek’ een waarde
  • Meer is dan een leus. Ga met je USP niet voor woorden, maar voor daden.

Kom dus met hét verkoopargument waarmee je (potentiële) klanten kunt overtuigen dat jouw merk of product voor hen beter is dan het merk of product van de concurrentie. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om het goedkoopste product of merk maar wel dat de klant ervan overtuigd raakt dat jouw product of merk anders is dan alle andere dezelfde producten.

Hoe kom je aan een goed USP?

Je kunt natuurlijk proberen om zelf een Unique Selling Point te maken. Maar dan moet je weten wat er op de markt waarin jij opereert speelt en wat er al bestaat. Je hebt inzicht en veel tijd nodig voor het maken van een goed USP. Heb je geen idee waar je moet beginnen? Dan is het een goed idee om vooraf met iemand te praten die verstand heeft van marketing en USP’s. Eén van de beste marketing toppers van dit moment is Jessica Henneman. Dus als je eens wilt sparren met een professional, dan ben je bij haar aan het juiste adres. Je kunt contact met haar opnemen via de website Jessicahenneman.nl.