Wat is marketing funnel?2023-02-09T10:15:52+00:00
  • Scriptiebegeleiding Jessica Henneman

Wat is marketing funnel?

Een marketing funnel is de reis die een potentiële klant aflegt. Deze reis begint wanneer een bezoeker je website of webshop voor het eerst bezoekt en daarmee jouw bedrijf leert kennen en eindigt bij de aankoopfase. Het doel van een marketing funnel is om deze reis in kaart te brengen. Wanneer iemand je website of webshop bezoekt is dit nog geen (potentiële) klant. Om van deze bezoeker een (betalende) klant te maken moet er nog heel wat gebeuren. Slechts 2% van de aankopen wordt gedaan bij het eerste bezoek. Zelfs na een 4e bezoek koopt nog steeds maar 10% van de bezoekers iets. Er zijn gemiddeld 5 tot 8 bezoeken nodig voor een bezoeker iets gaat kopen en zo een betalende klant wordt.

Een marketing funnel heeft twee belangrijke doelen

Bezoekers doorlopen een heel proces en moeten hierbij ‘bewerkt’ worden om ze van bezoeker naar klant om te vormen. Dat gebeurt in een funnel. Een marketing funnel is geen functionaliteit, maar een proces of methode en heeft twee belangrijke doelen namelijk;

  • De potentiële klanten van de afhakers scheiden
  • De potentiële klanten klaarstomen voor de aankoop

Met een goed ingerichte marketing funnel bouw je een systeem waarmee je bezoekers (potentiële klanten) kunt sturen, beïnvloeden en (om)vormen ofwel converteren.

Wil jij hulp bij het opzetten van een goed ingerichte marketing funnel? Ik, Jessica Henneman kan je hierbij helpen. Wil je meer informatie over mijn werkzaamheden of wil je gebruikmaken van één van mijn diensten? Vul dan onderstaand formulier in.

Een bezoeker is nog geen betalende klant

Een bezoeker is nog geen betalende klant en levert dan ook nog niets op. Het liefst wil je van elke bezoeker een betalende klant maken. Om dat te kunnen bereiken is het zaak dat je leads opvolgt. Zoals gezegd heeft een klant tussen de 5 en 8 bezoeken nodig voor deze overgaat tot aankoop. Al deze bezoeken samen vormen de customer journey (klantreis). Voor elke bezoeker is deze reis anders en daarom is het belangrijk om hier goed op in te spelen met jouw communicatie. Zorg ervoor dat deze bezoekers op het juiste moment de beste informatie van je ontvangen. Dit deel van het proces richting aankoop wordt marketing- en sales funnel genoemd.

Een funnel is belangrijk voor het online-zaken doen

Wanneer je een website of webshop hebt, heb je een funnel nodig. Het maakt daarbij niet uit of je een dienst of producten verkoopt. Jouw website of webshop wordt niet of nauwelijks gevonden als je hier niet iets voor doet. Je kunt als ondernemer niet alleen online aanwezig zijn, je zult hier iets voor moeten doen. Een funnel inrichten is dan ook noodzakelijk. Wanneer er te weinig gebeurt op jouw website of in jouw webshop, is de kans groot dat jouw funnel verbeterd moet worden. Een funnel wordt gebruikt om bezoekers op te leiden tot leads. Er is een verschil tussen leads en prospects. Een lead is iemand die interesse heeft getoond om een potentiële klant te zijn, terwijl een prospect al een potentiële klant is en daarom meer gericht is op het maken van de koopbeslissing.

Een funnel breed inzetten

Het belangrijkste is om uit te zoeken hoe je bezoekers jouw funnel in leidt. Daarna moeten de bezoekers verschillende stappen in het proces nemen waardoor ze gefilterd worden tot leads en potentiële klanten. De reis die een bezoeker maakt start bij het eerste bezoek aan jouw website of webshop. Deze customer journey is door veel marketeers onderzocht en verloopt meestal in de volgende fases verlopen:

  • De klant heeft een bepaalde behoefte
  • De klant krijgt interesse in jouw product
  • De klant voelt de behoefte op jouw product te kopen
  • De klant koopt jouw product

Tijdens deze fases is het belangrijk dat op de juiste tijd de juiste informatie bij de klant komt. Klanten hebben aan het begin van hun zoektocht altijd behoefte om geïnformeerd en geadviseerd te worden zodat ze er zeker van zijn dat ze de juiste keuze maken.

Wil jij graag hulp bij het inzetten van een marketing funnel? Ik ben professional op dit gebied en kan je helpen meer kopende klanten te genereren. Wanneer je eens een vrijblijvend gesprek met mij wilt hebben over jouw website en wat een marketing funnel daarvoor kan betekenen, vul dan onderstaand formulier in.

Weet jij wat jouw funnel is?

Weet jij, of heb je al bepaald wat jouw funnel is? Wanneer dat niet zo is dan kun je hulp vragen bij het bepalen en opzetten van een funnel door een adviesgesprek aan te vragen bij mij, Jessica Henneman. Marketing is mijn kracht en heb de competenties om complexe marketing vraagstukken op te lossen. Een funnel is in te delen in fasen en als je weet in welke fase het probleem zit kan dit worden aangepakt. Daarvoor kan ik je website of webshop analyseren en een gespecificeerde online plan uitstippelen. Een voorbeeld van een online plan is:

  • Het verzamelen van bezoekers
  • Het verzamelen van leads
  • Het verhogen van de verkoop
  • Aan bestaande klanten meer verkopen
  • Een (of meerdere) ambassadeurs maken

Diensten waarbij ze hiervoor gebruik kan maken zijn:

  • SEO(zoekmachine optimalisatie)
  • SEA(adverteren in Google)
  • Adverteren in andere vormen van Social Media

Jouw funnel verbeteren

Om jouw funnel te verbeteren moeten bezoekers in jouw bedrijf vertrouwen en de benodigde informatie krijgen. Zo zet je bezoekers om in leads of in potentiële kopers. Hiervoor kan ik, Jessica Henneman, gebruikmaken van;

  • Lead generatie (het verzamelen van informatie over bezoekers door gebruik te maken van microconversies)
  • Email marketing (het hele proces van data opschonen, contactlijst indelen, mail opstellen, analyseren en bespreken)
  • Marketing automation (prospects begeleiden door de verschillende stappen van het aankoopproces)
  •  Conversie verbeteren (aanpassen van een website of webpagina om het aantal conversies te maximaliseren).

Ben ik de perfecte match om een marketing funnel op te zetten voor jouw onderneming? Neem contact op via onderstaand formulier voor een vrijblijvende kennismaking. Een scherp extern oog is immers altijd waardevol voor jouw bedrijf!


Sparren over marketing?

Marketing is mijn passie. Mijn visie op het vak vind je terug in Publicaties. Ik vind het altijd interessant om andere meningen te horen, dus je reactie is zeker welkom. Wil je weten met welke projecten ik me op dit moment bezig houd? Kijk dan eens onder Professional. Ik sta altijd open voor nieuwe marketinguitdagingen. Dus als je eens wilt sparren, neem gerust contact met me op.

Jessica Henneman
Laatste publicaties
Ga naar de bovenkant