Relatiemanager2023-02-09T10:14:43+00:00
  • Scriptiebegeleiding Jessica Henneman

Relatiemanager

De toegevoegde waarde van een relatiemanager

Als ondernemer weet je dat een langdurige relatie met klanten ontzettend waardevol is. Trouwe klanten zorgen voor een continue onderstroom aan omzet en zorgen voor positieve mond-tot-mond-reclame. Toch komt het vaak voor dat het opbouwen en verbeteren van relaties bij veel bedrijven niet op het prioriteitenlijstje staat. Zonde, want daarmee kun je juist de omzet en winst van jouw onderneming vergroten. Uiteraard kun je hiervoor ook een relatiemanager inzetten.

Wat is een relatiemanager?

Een relatiemanager wordt ook wel accountmanager genoemd en houdt zich bezig met het onderhouden van klantrelaties. Het doel hiervan is voornamelijk om ervoor te zorgen dat de klant niet de overstap maakt naar de concurrent. De relatiemanager zorgt er idealiter voor dat de klant je product en/of dienst niet elders inkoopt. Daarnaast is de relatiemanager verantwoordelijk voor up- en cross-sell. Dit betekent dat je huidige klanten meer en andere producten bij je afnemen. Dit zorgt logischerwijs voor een omzetstijging bij betreffende klant(en). Een derde rol van de relatiemanager is dat deze een goed beeld creëert van het sentiment in de markt. Zo heb je als organisatie een goed beeld van de wensen en verwachtingen van je (potentiële) klanten. Je kunt hier je propositie, communicatie en eventueel productontwikkeling op afstemmen. Goed en snel anticiperen op wat er in de markt speelt, heeft veelal een positieve invloed op de bedrijfsresultaten.

Heb je interesse in mijn diensten die ik kan aanbieden als relatiemanager? Wil je graag weten wat ik voor jouw onderneming kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op via onderstaand contactformulier.

Eigenschappen van een goede relatiemanager

Een goede relatiemanager beschikt over een aantal eigenschappen. Zo moet hij/zij ondernemend zijn. De relatiemanager draagt ideeën aan, start initiatieven op, neemt verantwoordelijkheid en stuurt mensen aan. Daarnaast is hij/zij sociaal competent en servicegericht. Je werkt veel samen met mensen en moet ze gemotiveerd en in beweging krijgen. Tot slot is de relatiemanager geordend. Het is belangrijk dat deze overzicht behoudt, afspraken nakomt en gestructureerd werkt. Ik begrijp wat het inhoudt om een succesvolle relatiemanager te zijn en kan je helpen deze functie op de juiste manier in te zetten. De rol van relatiemanager bevat dus een grote intersociaal component. Dit betekent dat deze, ondanks de toenemende rol van technologie, ook in de toekomst van belang blijft. Een robot of machine kan immers de sociale en emotionele aspecten van deze functie niet vervangen. Het is daarom een veilige en verstandige keuze om een relatiemanager in de arm te nemen.

Relatiemanagement als marketingtool

Door relatiemanagement op de juiste manier voor jouw bedrijf te implementeren, kun je kwalitatief goede klanten behouden. Hierdoor komen ze eerder bij jouw bedrijf terug en blijft de omzet bij deze klant(en) gegarandeerd. Eigenlijk kun je het zien als een marketingtool, want door tijd en energie in relatiemanagement te steken, kun je jouw omzet verhogen. Je klanten zijn grotendeels je kapitaal, ze verdienen dus de juiste aandacht. Dit is ook een reden waarom bedrijven steeds vaker fulltime een relatiemanager in dienst nemen.

Ik kan jouw relatiemanagement opzetten en de juiste mensen binnen jouw bedrijf opleiden. Dit doe ik door middel van tools aan te reiken en adviezen te geven. Door mijn jarenlange ervaring bij diverse bedrijven, ken ik de kneepjes van het vak. Deze kneepjes geef ik graag aan jouw medewerkers door, zodat ook jij kunt profiteren van goed relatiemanagement. Wil je meer weten over mijn functie als relatie manager en wat ik voor jouw onderneming kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op via onderstaand formulier.

Externe professional

Voor zowel kleine als grote bedrijven ben ik inzetbaar als relatiemanager. Als externe kracht heb ik een helikopterview, waardoor ik goed kan overzien waar de verbeterpunten liggen op dit gebied. Bovendien zullen jouw medewerkers eerder adviezen aannemen van een externe professional, dan van iemand die hiervoor binnen het bedrijf is aangesteld (en vaak geen expert is). Daarnaast heb ik goede leiderschapsvaardigheden, waardoor ik prima een groep medewerkers kan aansturen.

Bij relatiemanagement komt altijd een aantal issues naar boven na het beantwoorden van een drietal vragen. Deze zijn voor ieder bedrijf hetzelfde. Nadat deze vragen zijn beantwoord, zal ik mij verder verdiepen in het bedrijf. Op die manier zal ik altijd de juiste manier van relatiemanagement inzetten voor jouw bedrijf. Iedere onderneming is immers anders en heeft een andere bedrijfscultuur. Zo is mijn advies en aanpak op maat en toegespitst op de uitdagingen van jouw organisatie. Onderstaande vragen komen altijd aan de orde:

  • Wat is het doel van relatiemanagement binnen jouw bedrijf?
  • Wie is jouw doelgroep?
  • Wat doe je nu aan relatiemanagement?

Het is sowieso belangrijk om over deze vragen na te denken. Het geeft je meer en wellicht nieuwe inzichten in je eigen bedrijf en de markt. Ik kan je daarbij aan nieuwe ideeën helpen, waar je organisatie in de nabije toekomst de vruchten kan plukken.

Kennismaken met jouw relatiemanager

Nadat deze vragen zijn beantwoord, zal ik mij als relatiemanager verder in jouw bedrijf en klanten verdiepen, zodat ik een succesvol plan van aanpak kan maken voor jouw afdeling relatiemanagement. Een goede relatiemanager creëert een waardevol klantenbestand en loodst het bedrijf door mindere economische tijden.

Zelf ervaren wat een professionele relatiemanager voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op via onderstaand formulier met mij, Jessica Henneman.


Sparren over marketing?

Marketing is mijn passie. Mijn visie op het vak vind je terug in Publicaties. Ik vind het altijd interessant om andere meningen te horen, dus je reactie is zeker welkom. Wil je weten met welke projecten ik me op dit moment bezig houd? Kijk dan eens onder Professional. Ik sta altijd open voor nieuwe marketinguitdagingen. Dus als je eens wilt sparren, neem gerust contact met me op.

Jessica Henneman
Laatste publicaties
Ga naar de bovenkant